10/12/2021 U:NEW FESTIVAL DANCE HIGHWAYS / OPENING / AGATA ŻYCZKOWSKA / MIREK WOŹNIAK / KLARA SZELA / MARIA SALWIŃSKA / ZUZANNA STRUGACZ

International Movement Festival U:NEW 

10.12.2021 / 19:00 / Centrum Promocji Kultury, ul. Podskarbińska 2

Wstęp wolny na zaproszenia – liczba miejsc ograniczona

ZAPISY

Organizator: HOTELOKO movement makers

Współorganizator: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, ul. Podskarbińska 2 / Warszawa

Projekt współfinansuje Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Komisja Europejska w programie Erasmus+, Instytut Cervantesa w Warszawie

Partnerzy festiwalu: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Teatr BAZA, Davvi Scene for scenekunst, , Etxepare Basque Institute, Bodo 2024 European Capital of Culture, La Région Occitanie, Ville de Montauban, Tarn-et-Garronne-le département fr, Préfet de la région Occitanie

Patronat honorowy: Instytut Włoski w Warszawie

Patronat medialny: TVP Kultura, portal taniecPOLSKA.pl, miesięcznik TEATR, portal e-teatr, portal teatralny.pl, kwartalnik TANIEC, portal Teatr dla Wszystkich, portal warszawa.ngo.pl, Notes Na 6 Tygodni NN6T

Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Projekt współfinansowany w ramach Programu Unii Europejskiej „Erasmus+”.

Partnerzy sieci DANCE HIGHWAYS:

La Galerie Chorégraphique/Carcassonne, La Fundición – Asociación Puertas Abiertas/Bilbao, L’ESPACE ASDC/Palermo, Dansearena nord/Tromsø, Theater der Klänge/Germany, Fundacja Rozwoju Teatru ‚NOWA FALA

International Movement Festival U:NEW 

10.12.2021 / 19:00

PROGRAM

„INFLATING” / Klara Szela / Polska / 10 min.

„HUMAN DILEMMAS” / Maria Salwińska, Zuzanna Strugacz / Polska / 10 min.

„Axiom of Choice” / HOTELOKO movement makers / Polska / 40 min.

Po spektaklu spotkanie artystów z publicznością.

—-

„INFLATING” / KLARA SZELA / Polska / 10 min.

Spektakl powstał z inspiracji wystawą głośnego artysty młodego pokolenia, Oskara Zięty, który zdobył uznanie światowej publiczności. Przyciągające swym blaskiem lustrzane powierzchnie, bioniczne konstrukcje i organiczne formy to znaki rozpoznawcze twórczości Oskara Zięty. Artystyczne obiekty i rzeźby, inspirowane formami zaczerpniętymi z natury, dzięki zastosowaniu parametrycznych metod projektowania, otrzymują materialną formę w procesie „kontrolowanej” utraty kontroli. Na podstawie procesu kształtowania stali za pomocą sprężonego powietrza (FiDU) powstała praca „INFLATING”, bezpośrednio odnosząca się do wspomnianej technologii, a pośrednio do próby poznania samego twórcy poprzez obcowanie z jego dziełami. Dzięki technologii FiDU zimna stal zyskuje oryginalny wygląd i niezwykłą wytrzymałość, tak samo ciało, które samo w sobie nie ma wyrazu, dzięki „napompowaniu” ruchem staje się wyjątkowe. Jeden z obiektów Zięty o nazwie „Tafla mirrors” pozwala rzeczywistym obiektom wydłużać się i wyginać, dzięki czemu poprzez odbicia można uzyskać efekt optycznego powiększenia oraz zniekształcenia ruchu. Nazwa projektu bezpośrednio nawiązuje do nazwy wystawy, ze względu na fakt, że pomysł zrodził się w trakcie wernisażu i potem – podczas bliższej próby zrozumienia zamysłu twórcy. Zięta zaznacza, że ostateczna forma podąża za procesem produkcyjnym. Performance „INFLATING” także w swojej formie podąża za procesem. Proces ten polega na odwzorowaniu kształtu rzeźby, wewnętrznego przepływu energii obiektu (wytwarzanej podczas pompowania) , na którym skupiona zostaje uwaga, głównie za pomocą zmysłu wzroku oraz indywidualnych przeżyć związanych z patrzeniem. Projekt jest próbą odpowiedzi na pytanie „ czy poprzez kontakt z dziełem można zbliżyć się do samego jego twórcy?” Znalezienie odpowiedzi na to pytanie oparte zostało na samym pojęciu procesu.

Koncepcja, choreografia i wykonanie: Klara Szela

Współpraca: Agata Życzkowska / Mirek Woźniak

Projekt kostiumu: Karolina Buszczak

Wideo i foto: Adrian Bystroń / Michał Borys / Aleksandra Włodarczyk / Dawid Wiecheć

Muzyka: Colin Stetson & Sarah Neufled

Koprodukcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Premiera: 15.05.2021 / Festival Internazionale Dissidanza / Palermo

Fot. Aleksandra Włodarczyk

KLARA SZELA

Tancerka, choreografka, performerka. Ukończyła Szkołę Choreografii w Krakowie z tytułem choreograf i instruktor tańca współczesnego (2019). Ukończyła kurs choreografii eksperymentalnej w Centrum w Ruchu w Warszawie pod okiem choreografek Marysi Stokłosy, Renaty Piotrowskiej-Auffret i Magdaleny Ptasznik (2021). Studentka Wydziału Orientalistycznego o kierunku Koreanistyka na Uniwersytecie Warszawskim. Była uczestniczką warsztatów, które prowadził choreograf Thierry Verger metodą MODAL UNDERGROUND w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Uczyła się stylu hip-hop w Egurolla Dance Studio w Krakowie. Brała także udział w wielu warsztatach z technik takich jak florwork, kontakt improwizacja, popping. Uczęszczała na regularne zajęcia ze stylu Gaga prowadzonego przez Gosię Mielech w Poznaniu. Ukończyła dwumiesięczny kurs z podstaw BYF „Beat Ya Feet Basics & History program” pod okiem Alana „Morningstar” Piotrowskiego i jest nową członkiną BYF Nation. Praktykuje taniec w East Side Dance Academy w Warszawie. Brała udział w trzech projektach prowadzonych przez choreografa i tancerza Stefano Silvino: „BezEmpatia” (2020), „Prawie JestTeam” (2021) i „Secret Act” (2021) oraz w spektaklu Marty Kosieradzkiej „Afrykańskie Baśnie”- projekt teatru tańca inspirowany tradycyjnymi opowieściami Afryki (2021). Wraz z Mateuszem Pindelskim przygotowała choreografię „Drowning from Splendor” na wydarzenie Fala Tańca, organizowanego w ramach II Kongresu Tańca w Warszawie przez Fundację Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ (2020). Choreografię tę także prezentowała podczas Nocy Tańca w Warszawie (2020). Zrealizowała solo pt. „Inflating” inspirowane obiektami i rzeźbami Oskara Zięty, które miało premierę na Festiwalu Internazionale Dissidanza w Palermo (2021). Zrealizowała performans we współpracy z Marcinem Miętusem pt. „bez tytułu” jako echo po wystawie Lauri Paweli „Psiakość” w ramach Performatywnej Przestrzeni Wspólnej w Warszawie (2021). Była stypendystką Projektu Performatywnego prowadzonego przez Andrew Wassa w ramach 12 edycji Warsaw CI FLOW (2021). Wystąpiła w performansie „Don’t Stop Me Now” w koncepcji Agaty Życzkowskiej w ramach 20. edycji Festiwalu Ciało/Umysł w Warszawie (2021). Brała udział w projekcie i pokazie Akademii Tańca Zawirowania „Zatrzymane”, pracując pod okiem choreografki Karoliny Kroczak (2021). Wraz z Mileną Suską przygotowała choreografię „well come” na wydarzenie Sceny CST dla Młodych, organizowanego przez Fundację Artystyczną PERFORM (2021). Obecnie jest uczestniczką kolejnej, VI edycji Kursu Choreografii w Centrum organizowanej przez Fundację Burdąg. Rozpoczęła także współpracę z warszawskim kolektywem HOTELOKO movement makers, w ramach którego współpracuje z Agatą Życzkowską i Mirkiem Woźniakiem. Wspólnie  zrealizowali premierę „EXTINCTION” w koncepcji Agaty Życzkowskiej (2021). Jest także uczestniczką projektu HOTELOKO movement makers DANCE HIGHWAYS w programie Erasmus+ (2020-2022).

——–

„HUMAN DILEMMAS” / Maria Salwińska, Zuzanna Strugacz / 10 min.

Choreografia i wykonanie: Maria Salwińska, Zuzanna Strugacz

Utwór jest introspekcją wewnętrznych dylematów (konwersacji), z którymi każdy z nas ma doczynienia każdego dnia, o każdej godzinie i w każdej minucie. A ty, czym się kierujesz? Sercem czy Rozumem?

„Choreografia stworzona na Konkurs zorganizowany przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS z inicjatywy Sekcji Autorów Dzieł Choreograficznych”

MARIA SALWIŃSKA

Jest profesjonalną tancerką, obecnie zatrudnioną w Zespole „Mazowsze” i realizującą się pod każdym kątem artystycznym i tanecznym. W 2020 roku rozpoczęła studia magisterskie na kierunku Choreografia i Teoria Tańca na UMFC w Warszawie. Wcześniej, spędziła rok w konserwatorium Trinity Laban w Londynie na kierunku Taniec Współczesny, uczestniczyła w Eastman Summer Intensive 2019 w Antwerpii oraz w ARTDance International Dance Program w Barcelonie. Odbyła także staż w Székesfehérvári Balett Színház na Węgrzech. Nieustannie rozwija swoje umiejętności i zdobywa doświadczenie, uczestnicząc w zagranicznych warsztatach i projektach. W 2019 wystawiła w Krakowie swój pierwszy performance taneczny „FEMINOW. Femininity. Now”, poruszający aspekt kobiecości i sensualności. W tym roku została zaproszona do wystąpienia w programie telewizyjnym „Scena Taneczna” oraz uczestniczyła w koncertach UMFC, prezentując własne choreografie solowe i grupowe.

ZUZANNA STRUGACZ

Dyplomowana tancerka, ukończyła Krakowska Akademię Tańca L’Art de la Danse, swoją edukację kontynuowała w Performing Arts Research and Training Studios (P. A. R. T. S.) w Brukseli, a następnie w Elephant in The Black Box Junior Company w Madrycie występując wraz z zespołem w choreografiach Jean Philippe Dury („La Bella Durmiente”, „Romeu i Julieta”) oraz Marco Goecke („Nichts”). Aktualnie współpracuje z B’cause Dance Company przy najnowszej produkcji „Cicho, ciszej, zgiełk” w chor. Bartka Woszczyńskiego. Zuzanna jest również tegoroczną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego XVIII edycji Programu Młoda Polska na rok 2021.

—-

AXIOM OF CHOICE

Teoria AXIOM OF CHOICE zostaje przetworzona przez pryzmat tożsamości artystów w aspekcie społecznym i choreograficznym. Selektory, które wybierają, to łączące ich wątki wspólne jak pokolenie, stosunek do ekologii, liczby, feromony, grupa krwi, bycie odmieńcem czy zapach mandarynek z dzieciństwa. Aksjomat wyboru w sytuacji kryzysu klimatycznego i apokaliptycznych czasów jest teorią optymistyczną. Jej optymizm ma jednak szansę wybrzmieć jedynie w momencie spotkania.

Ludzie mogą być sobie bliżsi, niż mogliby sądzić. Zbiory wspólne i zbiory rozłączne tworzą pewnik wyboru. Wspólne odkrycia oparte o analizę zbiorów i liczb budują bliskość, a ta rozumiana jako organiczna potrzeba, wiedzie ku intymności. Głęboki wgląd w osobiste historie każdego z artystów pozwala im zanurzyć się we wzajemnej perspektywie. To owocuje mnogością pojawiania się wspólnych zbiorów – selektorów, które nierzadko demaskują ich najskrytsze pragnienia i lęki.

Choreografia powstaje ze zderzenia elementów ruchu autentycznego z retrospektywą scenicznych wcieleń i wspomnień performerów. Działanie budzi się na skutek skojarzeń z zapachami, które traktowane są jako swoista kapsuła czasu. Przenikanie się synkretycznych środków wyrazu, charakterystyczne dla kolektywu HOTELOKO movement makers, tworzy mozaikową strukturę performansu w wykonaniu Mirka Woźniaka i Agaty Życzkowskiej.

Spektakl otrzymał pierwszą nagrodę – Dużą Konsekwencję Teatralną na festiwalu IV Sopockie Konsekwencje Teatralne – 2020. Był także prezentowany na Sycylii w ramach Festival Internazionale Dissidanza w Palermo (2021).

Koncepcja: Agata Życzkowska

Choreografia, reżyseria, dramaturgia, wykonanie:

Agata Życzkowska / Mirek Woźniak

Wideo: Wojtek Kaniewski / Agata Życzkowska

Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Spektakl powstał dzięki współfinansowaniu m.st. Warszawa

PREMIERA: 5.12.2019

Spektakl w Języku Angielskim

Fot. Marta Ankiersztejn

AGATA ŻYCZKOWSKA

Choreografka, tancerka, aktorka, reżyserka i kuratorka tańca. Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi (2001) i podyplomowych studiów na wydziale Dyplomacja Kulturalna na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (2021). Od 2011 r. prowadzi taneczny kolektyw HOTELOKO movement makers. Edukację taneczną i performatywną zdobywała pod okiem takich twórców i twórczyń jak: Nadia Kevan, Jairo Cuesta, James Sloviak, Bruce Myers, Augusto Omolú, Gennadi Bogdanov, Ana Woolf, Raúl Iaiza, Thomas Leabhart, Ray Chung, Michal Sayfan. Brała udział m.in. w polskiej wersji spektaklu „The SHOW MUST GO ON” chor. Jérôme Bel oraz zrealizowała performans „Don’t Stop Me Now” z okazji 20. edycji Festiwalu Ciało/Umysł (2021). Współpracowała także m.in. z Magdaleną Przybysz i Wojciechem Grudzińskim. W ramach działań kolektywu HOTELOKO movement makers zrealizowała kilkanaście spektakli w tym we własnej koncepcji: „frau / mujer / femme” (2016), „Darklena”(2018), „frau blush”(2018), „Axiom of Choice” (2019), „Extinction” (2021). Za spektakl „Absolutely Fabulous Dancers” kolektyw HOTELOKO otrzymał nagrodę jury „Coup de Coeur” za oryginalność na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu (2019), a także pierwszą nagrodę – Dużą Konsekwencję Teatralną na festiwalu IV Sopockie Konsekwencje Teatralne – 2020 za spektakl „Axiom of Choice”. Jej spektakle są też zapraszane na festiwale w Polsce i za granicą (Mandala Performance Festival/Wrocław, Festiwal Kalejdoskop/Białystok, Festival Dances-Cités/Carcassonne, Festival Dissidanza Palermo). W 2021 r. powołała do życia nowy festiwal w Warszawie: International Movement Festival U:NEW. Agata Życzkowska pracuje głównie na wątkach tożsamościowych z wykorzystaniem ruchu autentycznego i ruchu codziennego, metod interaktywnych, pracy na zespół, emocji i refleksji oraz multimedialności. W jej świecie królują cekiny, które pojawiają się w każdym spektaklu. Lśnienie jest zamierzonym obrazem, a definiuje je zdanie: „Mieszkam w cekinowej kuli”.

http://fundacjarozwojuteatru.pl/pl/art_agata-zyczkowska/

MIREK WOŹNIAK

Tancerz, wokalista – aktor musicalowy, choreograf, performer. Magister Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego-kierunek Wychowanie Fizyczne. Uczeń warsztatowy m.in. Barbary Sier-Janik, Ewy Głowackiej, Henryka Jeża, Iwony Olszowskiej. Współtwórca kolektywu artystycznego „Kompania Primavera” wraz z Izą Szostak, Ramoną Nagabczyńską, Anną Hop, Szymonem Osińskim, pod kierownictwem Dariusza Lewandowskiego. Współpracował z Januszem Józefowiczem, Jarosławem Stańkiem, Mikołajem Mikołajczykiem, Natalią Korczakowską, Mają Kleczewską, Martą Ziółek, Ingą Plichowską, Sylwią Adamowicz. Obecnie bierze udział w spektaklach „Maria de Buenos Aires” w reż. Michała Znanieckiego i chor. Ingi Pilchowskiej oraz „Kinky Boots” w reż. Eweliny Piotrowiak i chor. Pauliny Andrzejewskiej. Wielokrotny uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Baletowego w Miami. Zrealizował także choreografie m.in. do performansów „A kontra M” i „Woźniak/Łosik” oraz spektakli „Orfeusz i Euredyka” i „Kraina Niczyja”. Wraz z Agatą Życzkowską współtworzy kolektyw HOTELOKO movement makers, w ramach którego zrealizował trzzy spektakle: „Absolutely Fabulous Dancers”, Axiom of Choice” i „Extinction”. Mirek Woźniak sam definiuje się jako artysta działający na pograniczu różnych dziedzin sztuki. Tworzy kreacje scenicznie na styku tańca, śpiewu i aktorstwa. Opiera się o techniki improwizacji flying low, animal movement, contact improvisation, ale również bazuje na swojej autorskiej metodzie permanentnego przepływu, którą nazywa „liquid spirit”.

 

https://www.facebook.com/hoteloko/