International Movement Festival U:NEW
14.12.2021 / 19:00 / Centrum Promocji Kultury, ul. Podksarbińska 2
Wstęp wolny na zaproszenia – liczba miejsc ogranicznona
Organizator: HOTELOKO movement makers
Współorganizator: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, ul. Podskarbińska 2 / Warszawa
Prezentację spektaku w Warszawie współfinansuje Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej
Festiwal U:NEW współfinansuje Komisja Europejska w programie Erasmus+ i Instytut Cervantesa w Warszawie
Partnerzy festiwalu: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Teatr BAZA, Davvi Scene for scenekunst, , Etxepare Basque Institute, Bodo 2024 European Capital of Culture, La Région Occitanie, Ville de Montauban, Tarn-et-Garronne-le département fr, Préfet de la région Occitanie
Patronat honorowy: Instytut Włoski w Warszawie
Patronat medialny: TVP Kultura, portal taniecPOLSKA.pl, miesięcznik TEATR, portal e-teatr, portal teatralny.pl, kwartalnik TANIEC, portal Teatr dla Wszystkich, portal warszawa.ngo.pl, Notes Na 6 Tygodni NN6T
Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
Partnerzy sieci DANCE HIGHWAYS:
La Galerie Chorégraphique/Carcassonne, La Fundición – Asociación Puertas Abiertas/Bilbao, L’ESPACE ASDC/Palermo, Dansearena nord/Tromsø, Theater der Klänge/Germany, Fundacja Rozwoju Teatru 'NOWA FALA
14.12.2021 / GODZ. 19:00 / CPK
„Das Lackballett – the Lacquer Ballet (Warsaw version)” / Theater der Klänge / Niemcy / 50 min.
Spektakl dotyka tematyki utopii stworzonej przez artystów Bauhaus. Oskar Schlemmer niemiecki malarz i teoretyk sztuki, a także choreograf, profesor Bauhausu w Weimarze, w latach 1923-1929 kierował pracownią teatralną tej szkoły. Twórca Baletu triadycznego (Das Triadische Ballet, 1923). Dzieło to wywarło bardzo duży wpływ na taniec nowoczesny.
Po dojściu Nazistów do władzy znalazł się na liście tak zwanych „zdegenerowanych” artystów, których sztuka była niezgodna z nazistowską ideologią. Po opuszczeniu Bauhausu w 1929 roku Schlemmer objął posadę w Akademii we Wrocławiu, gdzie namalował swoje najbardziej znane dzieło „Bauhaus Stairway” (1932; Museum of Modern Art, Nowy Jork). Na krótko przed śmiercią nieustannie opracowywał nowe pomysły i projekty sceniczne. Większość z nich niestety pozostała pomysłami. Artyści Theater der Klänge postanowili zbadać te prace i odkryli, że są one pełne pomysłów paralelnych do dzisiejszego świata. Zainspirowani twórczością artysty Bauhaus, Oskara Schlemmera, opracowali nową koncepcję tanecznego spektaklu z wykorzystaniem mediów naszych czasów. W dzisiejszym świecie, 100 lat po tych wydarzeniach artyści Theater der Klänge tworzą świat zbudowany z geometrycznych, kolorowych kostiumów w poszukiwaniu nowego świata.
Reżyseria i muzyka: J.U.Lensing
Choreografia: Jacqueline Fischer
Wykonanie: Juliette Adrover, Darwin Diaz, Ritsuko Matsuoka, Phaedra Pisimisi
Wideo: Yoann Trellu
Projekt kostiumów przestrzennych: Christian Forsen
Projekt kostiumów: Caterina Di Fiore
Prezentację spektaklu w Warszawie współfinansuje: Ministry of Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia
JACQUELINE FISCHER
Choreografka. Wychowała się w Atenach, dyplom tancerki uzyskała na Uniwersytecie Artystycznym w Essen, a wykształcenie pedagogiczne w Paryżu. Od 1988 roku do dziś tańczyła w Grand Théatre de Genève (Szwajcaria), Theater der Klänge (Düsseldorf), Folkwang Tanzstudio (Essen ), Wuppertaler Tanztheater, Ballet Atlantique (Francja), Salzburg Festival (Austria) i Tanztheater Basel (Szwajcaria). Stworzyła choreografię we współpracy z różnymi partnerami. Interdyscyplinarne podejście charakteryzuje jej liczne projekty. Pomysły pochodzą z najróżniejszych źródeł, takich jak historyczne teksty teatralne lub abstrakcyjne specyfikacje strukturalne o charakterze kompozycyjnym, myśli medialne lub pytania filozoficzne. Od pięciu lat pracuje w choreograficznym laboratorium badawczym wraz z kompozytorami, artystami wideo i reżyserami teatralnymi nad znaczeniem procedur improwizacyjnych dla poszukiwania oryginalnego języka tańca lub choreografii. Obecnie pracuje jako niezależna choreografka, nauczycielka tańca i członkini zespołu artystycznego THEATER DER KLÄNGE w Düsseldorfie. Stypendia: Stypendium Kraju Związkowego NRW. 2020 i 2021 r.
J.U.LENSING
Kompozytor/reżyser z Düsseldorfu. Studiował kompozycję na University of the Arts. Studia podyplomowe w zakresie „Teatru Nowej Muzyki” u Mauricio Kagela / Akademia Muzyczna w Kolonii. 1987 Założyciel Theater der Klänge w Düsseldorfie. Od tego czasu wyreżyserował prawie wszystkie ich spektakle. Realizuje kompozycje muzyki scenicznej i filmowej. Od 1988 roku na stałe współpracuje z filmowcem Lutzem Dammbeckiem przy komponowaniu ścieżki dźwiękowej do wszystkich jego filmów. 1993 wykładowca Wydziału Reżyserii w ramach międzynarodowej klasy scenicznej w Bauhaus Dessau. Od 1996 roku jest profesorem „Sound Design” w FH-Dortmund. Obecnie jest kierownikiem kursu „Sound Design” na nowym kierunku studiów licencjackich „Film & Sound”, a od semestru letniego 2016 roku studiów magisterskich „Sound” w FH-Dortmund. Realizuje własne projekty filmowe i DVD, a także audiobooki i płyty CD z muzyką. Autor podręcznika „Sound Design – Sound Montage – Soundtrack Composition”. Redaktor niemieckiego wydania książki „Audio-Vision” autorstwa Michela Chiona. Dziś pracuje zarówno jako kompozytor i autor słuchowisk radiowych, jak i reżyser teatralny i filmowy, nauczyciel, wykładowca, autor i tłumacz angielskiej i francuskiej literatury technicznej.
YOANN TRELLU
Artysta wideo, urodzony we Francji. Tworzy narzędzia wideo i kontent dla różnych produkcji scenicznych. Podejmuje się też konkretnych zadań, takich jak m.in. operator kamery, montaż, video mapping, tworzenie animacji i obrazów. Postrzega komputer jako współpracownika, który może podpowiadać i tworzyć elementy artystyczne. Centralnym aspektem jego pracy jest wykorzystanie kontrolowanej przypadkowości i prawdopodobieństwa z użyciem reguł, ograniczeń i (nieograniczonych) wariacji.
CHRISTIAN FORSEN
Rzeźbiarz, mieszka i pracuje w Düsseldorfie. Od 2003 roku wykłada na Akademii Sztuki w Düsseldorfie. 1997 – 2003 Akademia Sztuki w Düsseldorfie z Tonym Craggiem i Georgem Heroldem. 2003 Student studiów magisterskich u Georga Herolda. 1994 – 1997 Werkkunstschule Flensburg. Stypendia: 2001 Paryskie Stypendium Kraju Związkowego NRW. 2000 Cusanuswerk, Bonn.
CATERINA DI FIORE
Projektantka kostiumów. Studiowała w Hochschule der Künste w Berlinie oraz w Akademii Sztuki w Paryżu. Od 1986 roku pracuje jako niezależna projektantka mody i kostiumów dla teatru, filmu i telewizji. Od 2009 roku uczy projektowania kostiumów. Od 1993/94 projektantka kostiumów dla THEATER DER KLÄNGE.