EXTINCTION w PALERMO / FESTIVAL INTERNAZIONALE DISSIDANZA

Koncepcja, reżyseria, dramaturgia, kostiumy: Agata Życzkowska

Choreografia: Mirek Woźniak / Agata Życzkowska

Wykonanie: Agata Życzkowska / Mirek Woźniak / Karina Szutko / Bastian Mamajek-Życzkowski

Opracowanie muzyczne: Agata Życzkowska / Karina Szutko

Partnerzy: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Teatr BAZA, Fundacja Inna Przestrzeń

Premiera „Extinction” 22.10.2021 / re:work „Extinction: Replay” 29.09.2022

“Extinction: Replay” / Agata Życzkowska

Kolektyw HOTELOKO movement makers

Wyginęły z naszego świata: tygrys kaspijski, żółw słoniowy z wyspy Pinty, lampart amurski. Tajwańska pantera mglista, gatunek uważany za wymarły od 36 lat, została zaobserwowana na Tajwanie przez grupę mieszkańców jednej z wiosek.

Niebieska choreografia na trzy ciała. Optymistyczne spojrzenie na przyszłość naszej planety. Niektórzy z nas przetrwają. Spektakl porusza temat strachu przed zniknięciem z tej planety i tego, jak przetrwać działając w grupie. Kolory wywołują reakcje fizyczne, wpływają na nasze ciało i pozwalają zwalczyć różne niepożądane stany, w tym strach. Kolor niebieski sprawia, że jesteśmy szczęśliwi. Niebieski ma właściwości uspokajające. Łagodzi wysokie temperatury. Zmniejsza apetyt. Gasi pragnienie. Woda jest niebieskim złotem.

Spektakl Agaty Życzkowskiej powstał w ramach programu „Mobilni w Kulturze” ze środków m. st. Warszawy.

Spektakl był prezentowany na festiwalach i wydarzeniach w Europie:

„Dance Highways” w ramach konferencji tanecznej we Francji w Carcassonne (luty 2022)  finansowanej przez Komisję Europejską w programie Erasmus+

Festiwal Lekuz Leku w Bilbao w Hiszpanii/Kraj Basków (czerwiec 2022) współfinansowanie Instytut Adama Mickiewicza i m.st. Warszawa.

Tanzmesse w Düsseldorfie w Theater der Klänge (wrzesień 2022)

II edycja International Movement Festival U:NEW w Warszawie. (wrzesień 2022)

Festival Internazionale Dissidanza w Palermo (październik 2022)

Trailer:

BIOGRAMY:

AGATA ŻYCZKOWSKA

Choreografka, tancerka, reżyserka, aktorka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi i studiów podyplomowych Dyplomacja Kulturalna na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Edukację teatralną, taneczną i performatywną zdobywała pod okiem takich twórców i twórczyń jak: Nadia Kevan, Jairo Cuesta, James Sloviak, Akira Matsui, Ileana Citaristi, Gennadi Bogdanov, Ana Woolf, Raúl Iaiza, Claire Heggen, Yves Marc, Lina do Carmo, Thomas Leabhart, Ray Chung, Natalia Iwaniec, Michal Sayfan. Brała  udział jako performerka w spektaklu „The SHOW MUST GO ON” / chor. Jérôme Bel /Teatr Dramatyczny w Warszawie (2011). Zrealizowała spektakle we własnej koncepcji „frau / mujer / femme” (2016) we współpracy z choreografką Magdaleną Przybysz,  „Darklena” (2018) i „frau blush” (2018) we współpracy z choreografem Wojciechem Grudzińskim oraz „Axiom of Choice” (2019) i „Extinction” (2021) / „Extinction”Replay” (2022) we współpracy z Mirkiem Woźniakiem. Zrealizowała także performans „Don’t Stop Me Now” z okazji 20. Edycji Festiwalu Ciało/Umysł. a także film jako jedna z artystek projektu Festiwalu Ciało Umysł „21 filmów na 21 wiek”. Otrzymała nagrodę zespołową za spektakl "Absolutely Fabulous Dancers" na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu (2019) oraz Pierwszą Nagrodę – Dużą Konsekwencję Teatralną za spektakl "Axiom of Choice" na Sopockich Konsekwencjach Teatralnych (2020).

MIREK WOŹNIAK

Tancerz, choreograf, wokalista, performer. Magister Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego-kierunek Wychowanie Fizyczne. Uczeń warsztatowy m.in. Barbary Sier-Janik, Ewy Głowackiej, Henryka Jeża, Iwony Olszowskiej. Wielokrotny uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Baletowego w Miami. Współtwórca kolektywu artystycznego "Kompania Primavera" wraz z Izą Szostak, Ramoną Nagabczyńską, Anną Hop, Szymonem Osińskim, pod kierownictwem Dariusza Lewandowskiego. Współpracował ponadto z Januszem Józefowieczem, Jarosławem Stańkiem, Mikołajem Mikołajczykiem, Natalią Korczakowską, Mają Kleczewską, Martą Ziółek, Ingą Plichowską, Michałem Znanieckim, Sylwią Adamowicz, Agnieszką Brańską. Tancerz, wokalista, aktor w Teatrze Roma w spektaklach w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego i choreografii Pauliny Andrzejewskiej: „Upiór w Operze”, „Aladyn Jr”, i „Nędznicy" chor. Paulina Andrzejewska oraz ”Miss Saigon”, chor. Marek Pałucki. Solista-tancerz w przedstawieniu „Dziadek do Orzechów" w MArgot Fonteyn Academy w Nowym Jorku (chor. Ken Ludden). Asystent choreografki Anny Hop w spektaklu "Calineczka" - Teatr Palladium (reż. Małgorzata Szabłowska, tam również aktor, tancerz i wokalista). Obecnie bierze udział w spektaklach „Maria de Buenos Aires” w reżyserii Michała Znanieckiego i chor. Ingi Pilchowskiej w Operze Kameralnej w Warszawie oraz „Kinky Boots” w reżyserii Eweliny Piotrowiak i choreografii Pauliny Andrzejewskiej w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Wraz z Agatą Życzkowską współtworzy kolektyw HOTELOKO movement makers w Warszawie

KARINA SZUTKO

Tancerka i graficzka. Brała udział w warsztatach tańca współczesnego, które prowadziły Weronika Pelczyńska, Karolina Bartoń, Julia Adamczyk, Kamila Kwietniewska, Ewelina Sobieraj, Maria Colusi, Silje Solheim Johansen. Była uczestniczką projektu „Familly Affair” włoskiego kolektywu ZimmerFrei w ramach Warszawskiej Sceny Tańca prowadzonej przez Fundację Ciało/Umysł (2015). Mistrzyni Europy w kategorii Carribean Show (Lyon 2017) i mistrzyni świata w kategorii Latin Show (Sarajewo 2019).  Brała udział w spektaklu „Insta Show” (2018) w ramach projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie w koncepcji i choreografii Magdaleny Przybysz i reżyserii oraz dramatrugii Agaty Życzkowskiej, który był wybrany do programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla tańca 2019”. Obecnie tańczy w zespole New Folk prowadzonym przez choreografkę Annę Gillę oraz bierze udział w regularnych zajęciach Broadway Dance prowadzonych przez choreografkę Magdalenę Jelonek. Dwukrotnie zdobyła pierwszą nagrodę w konkursach tańca współczesnego i jazz/modern Solove 2020 i Solove 2021 w Pałacu Młodzieży w Warszawie. Od 2018 r. współtworzy kolektyw HOTELOKO movement makers. W 2022 roku wzięła udział w nowej wersji spektaklu ”Extinction: REplay”. Jest autorką logo HOTELOKO movement makers i logo do projektu Viral Visions.

BASTIAN MAMAJEK-ŻYCZKOWSKI

Tancerz, performer. Tańczył przez siedem lat w formacji tańca towarzyskiego MBB, którą prowadzili tancerze Michał Bartoń i Katarzyna Kocoń - jest mistrzem świata w Latin Show (IDO – Ateny/Grecja 2017 i Sarajewo 2019). Tańczył w Pałacu Młodzieży w Warszawie pod okiem Kamili Kwietniewskiej (modern, jazz, clip dance). Obecnie uczestniczy w regularnych zajęciach w Teatrze Tańca Poruszenia w Warszawie prowadzonym przez Milenę Maciejewską. Brał udział w warsztatach tańca współczesnego „DANCE HIGHWAYS” w Warszawie, Tromsø w Norwegii oraz Düsseldorfie w Niemczech prowadzonych m.in. przez Maria Colusi, Silje Solheim Johansen, Jacqueline Fischer. Brał udział w projekcie "Familly Affair" włoskiego kolektywu ZimmerFrei w ramach Warszawskiej Sceny Tańca prowadzonej przez Fundację Ciało/Umysł (2015) oraz w spektaklu „Darklena” w koncepcji Agaty Życzkowskiej i choreografii Wojciecha Grudzińskiego, który powstał w ramach działań Centrum Sztuki Tańca w Warszawie (2018). Spektakl ten był prezentowany także w ramach programu Scena Tańca Studio w roku 2018 oraz w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla tańca 2019”. Bierze udział w spektaklu kolektywu HOTELOKO movement makers „Extinction: REplay” (2022).

Kolektyw HOTELOKO movement makers

Pod skrzydłami Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ działa kolektyw HOTELOKO movement makers. Fundacja jest producentem wszystkich spektakli HOTELOKO w latach 2011-2022 (14 produkcji - spektakle dramatyczne, performatywne i choreograficzne). Kolektyw wyłonił się w 2017 r. z powstałego w 2011 r. Teatru HOTELOKO, którego założycielką jest reżyserka, aktorka, tancerka i producentka Agata Życzkowska. Pierwsza premiera „Pracownia Ludica №2”, zrealizowana w technice teatru fizycznego, odbyła się 21 października 2011 r. w Madrycie w Sala El Taller we współpracy z hiszpańskim Enczima Teatro działającym przy ASOCIACIÓN POLINESHKIA, które prowadzi Alejandro Alonso Bazús. W latach 2016-2020 Agata Życzkowska współtworzyła teatr/kolektyw z tancerką i choreografką, Magdaleną Przybysz. Obecnie współtworzy kolektyw z tancerzem i choreografem, Mirkiem Woźniakiem. Agata Życzkowska i Mirek Woźniak współpracują wspólnie od 2019 r. Zrealizowali razem trzy spektakle: „Absolutely Fabulous Dancers”, za który otrzymali nagrodę „Coup de Coeur” na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu (2019) we współpracy z tancerką i choreografką Magdaleną Przybysz, duet „Axiom of Choice”, za który otrzymali Pierwszą Nagrodę-Dużą Konsekwencję Teatralną na Sopockich Konsekwencjach Teatralnych (2020) oraz spektakl „Extinction” (2021)/ „Extinction: Replay” (2022). Kolektyw HOTELOKO movement makers jest zapraszany na festiwale w Polsce i za granicą (Mandala Performance Festival/Wrocław, Festiwal Kalejdoskop/Białystok, Festival Localize/Potsdam, Festival Quartiers Danses/Montreal, Festival Dances-Cités/Carcassonne, Festival Internazionale Dissidanza/Palermo, Lekuz Leku Festival/Bilbao).

Dlaczego HOTELOKO? Ponieważ kolektyw z założenia nie ma swojej stałej siedziby i jest otwarty na podróż, ciągłe przemieszczanie się (HOTEL), a także stawia na szaleństwo (hiszp. loco - czytaj loko -szalony) oraz zwraca uwagę na zapisane w oku doświadczenie i szczerość (OKO).

Dlaczego movement makers? Ponieważ głównym narzędziem opowiadania jest ruch, chociaż kolektyw śmiało wplata w swoje spektakle również słowa, obraz i muzykę. Wytwarzanie ruchu i dopracowana struktura choreograficzna dramaturgii są jednak zawsze wiodące.

Kolektyw HOTELOKO movement makers wypracował swój własny język, nieco freakowy styl taneczny stawiający na różnorodność wynikającą z odmiennych korzeni artystów.

Agata Życzkowska pracuje głównie na wątkach tożsamościowych z wykorzystaniem ruchu autentycznego i ruchu codziennego, metod interaktywnych, pracy na zespół, emocji i refleksji oraz multimedialności. W jej świecie królują cekiny, które pojawiają się w każdym spektaklu. Lśnienie jest zamierzonym obrazem, a definiuje je zdanie: „Mieszkam w cekinowej kuli”. Tworzy projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne dotykając takich tematów, jak wspólnota, wolność, tolerancja, ekologia, prawa człowieka, edukacja, miasto.

Mirek Woźniak sam definiuje się jako artysta działający na pograniczu różnych dziedzin sztuki. Tworzy kreacje scenicznie na styku tańca, śpiewu i aktorstwa. Opiera się o techniki improwizacji flying low, animal movement, contact improvisation, ale również bazuje na swojej autorskiej metodzie permanentnego przepływu, którą nazywa „liquid spirit”.

HOTELOKO movement makers realizuje spektakle, które dotykają rzeczywistości. Dramaturgia powstaje z inspiracji dzisiejszym światem w Polsce, w Europie i na świecie. Cechą charakterystyczną prac kolektywu jest nieprzewidywalność i angażowanie widzów do udziału w spektaklach. W wielu scenach to właśnie publiczność performatywnie współtworzy świat wraz z artystami. Główną ideą jest zacieranie granicy pomiędzy widzami a performerami, odwracanie ról oraz gra z oczekiwaniami. Najważniejszym kryterium jest kryterium szczerości. Twórcy pracują głównie w Warszawie, ale także współpracują z zagranicznymi partnerami z Francji, Hiszpanii, Kraju Basków, Włoch, Norwegii, Niemiec, Austrii i Chorwacji. Spektakle prezentują w języku polskim, francuskim i angielskim.