9/09/2019 / Absolutely Fabulous Dancers w Montrealu / Festival Quartiers Danses / HOTELOKO movement makers

“ABSOLUTELY FABULOUS Dancers”

HOTELOKO movement makers

9.09.2019 / godz. 29:00

Cinquième Salle de la Place des Arts

Montreal / CANADA

Koncepcja i choreografia: Magdalena Przybysz

Reżyseria: Agata Życzkowska

Dramaturgia: Magdalena Przybysz /Agata Życzkowska

Wykonanie: Magdalena Przybysz / Mirosław Woźniak / Agata Życzkowska

Kostiumy i zdjęcia: Anna Ciupryk

Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Spektakl powstał dzięki współfinansowaniu m.st. Warszawa

Premiera: 30.06.2017  / Prom Kultury Saska Kępa

Czas: 40 min.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Partnerzy:

„Pod niebem gwiazd, pod niebem gwiazd biegniemy, Bóg drogę zna,

Pod niebem gwiazd, pod niebem gwiazd biegniemy, a każdy sam.”

/fragment piosenki w wykonaniu Zdzisławy Sośnickiej/

„Możecie być towarzysze przekonani, że my, tak samo jak i wy jesteśmy ulepieni z tej samej gliny i nie mamy innego celu, jak ten, który żeśmy zdeklarowali i to jest podstawowy program naszego działania. Jeśli nam pomożecie, to sądzę, że ten cel uda nam się wspólnie osiągnąć. Jak, pomożecie? No!” – /przemówienie Edwarda Gierka, I sekretarza KC PZPR/

„See me beautifull

Look for the best in me

For who i really am

And who i want to be

It make take some time

It can take some time

But see me beautifull”

/piosenka Marshalla Rosenberga/

Spektakl „Absolutely Fabulous Dancers ten został zaproszony na Festiwal Quartiers Danses w Montrealu, w Kanadzie, gdzie zostanie zaprezentowany 9 września 2019 r.

https://quartiersdanses.com/en/events/charles-alexis-desgagnes-hoteloko-2/

 

Aktorka, tancerz i choreografka wspólnie przyglądają się swoim korzeniom i historii, podejmują temat edukacji i tożsamości, zastanawiają się, co dodaje im skrzydeł, a co je podcina. To wszystko w rytmach muzyki lat 80., folku i muzyki klasycznej. Trio Absolutely Fabulous Dancers odpowiedzi i inspiracji szuka w przeszłości, historii Polski, w ruchu codziennym, pamięci ciała i narzędziach performatywnych. W ten sposób artyści z HOTELOKO movement makers budują swój niepowtarzalny i absurdalny styl taneczny.

Podczas procesu towarzyszyły im pytania: Co nas ukształtowało? Dokąd zmierzamy? Czy ktoś wie, jak wyglądałoby nasze życie, gdyby nie narzucona nam z góry edukacja, przez którą musieliśmy przebrnąć? Czy, aby iść dalej, musimy się obudzić i oduczyć wszystkiego, czego najpierw musieliśmy się nauczyć? Czy można na nowo odnaleźć spokój, mimo historii zataczającej kolejne to samo koło?

Spektakl prezentowany na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza oraz współfinansowaniu m.st. Warszawy.

Recenzja spektaklu 

———————-

HOTELOKO movement makers

Kolektyw HOTELOKO movement makers wyłonił się w 2016 z powstałego w 2011 r. Teatru HOTELOKO, którego założycielką jest aktorka, reżyserka i producentka Agata Życzkowska. Od tego momentu artystka tworzy go wraz z choreografką Magdaleną Przybysz poruszając się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego. Wspólnie realizują one projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne.

Dlaczego HOTELOKO?

Ponieważ kolektyw z założenia nie ma swojej stałej siedziby i jest otwarty na ciągłe przemieszczanie się (HOTEL), stawia na szaleństwo (hiszp. LOCO-czytaj LOKO-szalony), zwraca uwagę na zapisane w oku doświadczenie (OKO).

Dlaczego movement makers?

Ponieważ głównym narzędziem opowiadania jest ruch (choć zespół śmiało wplata w swoje performansy również muzykę i słowa.)

Kolektyw zrealizował następujące spektakle: ”frau/mujer/femme”, „#moiprzyjacieletancza”, „Absolutely Fabulous Dancers”, „Darklena”, „Insta Show” i „frau blush”. Wspólnie wypracowali oni swój własny język, nieco freakowy styl taneczny stawiający na różnorodność wynikającą z odmiennych korzeni performerów.

U aktorki Agaty Życzkowskiej królują cekiny, które pojawiają się w każdym jej spektaklu. Lśnienie jest zamierzonym obrazem, a definiuje je zdanie: „Mieszkam w cekinowej kuli”.

Magdalena Przybysz fascynuje się metodami somatycznymi, zwłaszcza Body Mind Centering, ruchem autentycznym oraz wątkami feministycznymi.

Cechą charakterystyczną prac HOTELOKO movement makers jest nieprzewidywalność i angażowanie widzów do udziału w spektaklach. W wielu scenach widzowie performatywnie współtworzą świat wraz z artystami. Główną ideą jest zacieranie granicy pomiędzy widzem i performerem, odwracanie ról oraz gra z oczekiwaniami. Najważniejszym kryterium jest kryterium szczerości. HOTELOKO realizuje spektakle, które dotykają rzeczywistości, dramaturgia powstaje z inspiracji dzisiejszym światem w Polsce i za granicą. Tematy takie jak wspólnota, wolność, miasto, tolerancja, równouprawnienie, edukacja są najbliższe artystom. Artyści pracują głównie w Warszawie, ale także współpracują z zagranicznymi partnerami.

http://www.fundacjarozwojuteatru.pl/hoteloko

BIOGRAMY ARTYSTÓW:

MAGDALENA PRZYBYSZ

Choreografka, performerka, tancerka. Jest jedną z bohaterek książek o tańcu Anny Królicy „Pokolenie solo” oraz Witolda Mrozka „Nowy taniec”. Stypendystka Ministra Kultury 2013 w dziedzinie taniec, stypendystka Solo Projekt 2009 Art Station Foundation by Grażyna Kulczyk, absolwentka Psychologii Stosowanej UJ w Krakowie. Rozpoczęła swoją taneczną drogę artystyczną w 2003 roku w Krakowie w Eksperymentalnym Studio Tańca (EST) Iwony Olszowskiej. Jej prace powstają często jako kooperacja z artystami innych dziedzin i pokazywane są podczas ważnych wydarzeń kulturalnych takich jak Festiwal Malta („Przesilenie letnie”), CSW w Warszawie, Łodzi, Toruniu w ramach programu Scena dla Tańca z ramienia Instytutu Muzyki i Tańca („Strange Lóóp”) w CSW w Warszawie, podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu („Wytnij-wklej”), Cricoteca w Krakowie („Dancing for the Birds, They watching Us”), na Festiwalu UNITHEA we Frankfurcie czy Tanztage w Berlinie („Mój Poland Drive”).
Obecnie współtworzy wraz z Agatą Życzkowską kolektyw HOTELOKO movement makers. m.in. zrealizowała choreografię do spektaklu „frau / mujer / femme” w koncepcji Agaty Życzkowskiej oraz performans „#moiprzyjacieletancza”, „Absolutely Fabulous Dancers” i  „Insta Show” we własnej koncepcji i choreografii. Ponadto pogłębia swój warsztat biorąc udział w specjalistycznym kursie edukacji somatycznej Body Mind Centering w Embody Move Association w Londynie, podczas której eksploruje zagadnienia anatomii, biofizjologii oraz przekłada tę wiedzę na język współczesnej choreografii.

AGATA ŻYCZKOWSKA

Aktorka, tancerka, reżyserka, producentka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2001). Jest współorganizatorką projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Od początku związana z teatrem fizycznym w działaniach na pograniczu teatru, tańca i performansu. Przez 4 lata była aktorką Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Współpracowała m.in. z takimi reżyserami jak Iwona Kempa, Paweł Paszta, Adam Orzechowski, Jan Zdrojewski, Thomas Harzem. Otrzymała nagrodę im. H. Konieczki dla Najlepszego Młodego Aktora w sezonie 2002/2003 oraz nagrodę za rolę Venticelli w spektaklu „Amadeusz”/reż. Waldemar Zawodziński, przy którym była także asystentką reżysera, a także nagrodę zespołową podczas I Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy 2002 za spektakl „Rodzina Wampira”/reż. Paweł Szkotak (także asystentka reżysera). Otrzymała medal upamiętniający Jubileusz 100-lecia Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji ZASP w podziękowaniu za współpracę z Sekcją Tańca i Baletu ZASP przy realizacji wystawy fotograficznej poświęconej Barbarze Bittnerównie i Witoldowi Grucy.

Była Redaktor Naczelną pisma społeczno-kulturalnego „RAZEM. Świat w naszych oczach” (2003-2007). Przez kilka lat współpracowała z Fundacją Ciało/Umysł, była m.in. współproducentką i reżyserką castingu obsady polskiej wersji spektaklu tanecznego „The SHOW MUST GO ON” chor. Jérôme Bel /Teatr Dramatyczny w Warszawie (2011), w którym brała także udział jako producent i performerka. Uczestniczyła w projekcie „Family Affair” włoskiego kolektywu ZimmerFrei jako performerka w ramach Warszawskiej Sceny Tańca 2015 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym.
W 2011 roku założyła Teatr HOTELOKO – obecnie kolektyw HOTELOKO movement makers, który współtworzy z Magdaleną Przybysz. Pod skrzydłami HOTELOKO zrealizowała jako producentka, aktorka, tancerka i performerka kilkanaście projektów m.in. spektakl teatru fizycznego pt. „Pracownia Ludica nr 2” we współpracy z hiszpańską grupą Enczima Teatro (2011) oraz dwa performansy „selfe” (2014) i „jutro: urodziny” (2015) we współpracy z niemieckim artystą Thomasem Harzemem. Ponadto wyreżyserowała dwa performansy z młodzieżą o charakterze artystyczno-społecznym: „nowe wyzwolenie” (2015) oraz „Syrena herbem twym zwodnicza/RZECZ O WOLNOŚCI” (2016). Jest autorką koncepcji i reżyserką trzech performansów „frau / mujer / femme” (2016) w choreografii Magdaleny Przybysz oraz „Darklena (2018) i „frau blush” (2018) w choreografii Wojciecha Grudzińskiego oraz autorką dramaturgii i reżyserką trzech performansów w koncepcji i choreografii Magdaleny Przybysz: #moiprzyjacieletancza” (2016), „Absolutely Fabulous Dancers” (2017) oraz „Insta Show” (2018).

MIROSŁAW WOŹNIAK

Tancerz, wokalista – aktor musicalowy, choreograf, performer. Magister Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego-kierunek Wychowanie Fizyczne. Uczeń warsztatowy m.in. Barbary Sier-Janik, Ewy Głowackiej, Henryka Jeża, Iwony Olszowskiej. Mistrz Polski w tańcu sportowym i aerobiku sportowym-reprezentant Polski na Mistrzostwach Świata w Helsinkach. Absolwent studiów podyplomowych Coachingu i Mentoringu w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Współtwórca kolektywu artystycznego „Kompania Primavera” wraz z Izą Szostak, Ramoną Nagabczyńską, Anną Hop, Szymonem Osińskim, pod kierownictwem Dariusza Lewandowskiego, w ramach którego wystąpił w spektaklach „Kofta”/Teatr Buffo, „Ostatnie takie lato” /Teatr Muzyczny w Gdyni, „Poczekalnia”/Teatr Prochoofnia, „Madryt 03″/Teatr Prochoofnia, „Panny z Wilka”/Teatr Studio.

Współpracował z Januszem Józefowieczem, Jarosławem Stańkiem, Mikołajem Mikołajczykiem, Natalią Korczakowską, Mają Kleczewską, Martą Ziółek, Ingą Plichowską, Michałem Znanieckim, Sylwią Adamowicz, Agnieszką Brańską. Tancerz, wokalista, aktor w Teatrze Roma w spektaklach w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego i choreografii Pauliny Andrzejewskiej: „Upiór w Operze”, „Aladyn Jr”, i „Nędznicy” chor. Paulina Andrzejewska oraz ”Miss Saigon”, chor. Marek Pałucki. Wielokrotny uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Baletowego w Miami. Solista -tancerz w przedstawieniu „Dziadek do Orzechów” w MArgot Fonteyn Academy w Nowym Jorku” (chor. Ken Ludden). Asystent choreografki Anny Hop w spektaklu „Calineczka” Teatr Palladium (reż. Małgorzata Szabłowska, tam również aktor, tancerz i wokalista). Asystent choreografa Dariusza Lewandowskiedo przy spektaklu „Ikar” wystawianego w ramach Vigesima Quinzena de Danca de Almada w Portugalii. Zrealizował  także choreografie m.in. do performansów „A kontra M” i „Woźniak/Łosik” oraz spektakli „Orfeusz i Euredyka” i „Kraina Niczyja”.

ANNA CIUPRYK

Stylistka, scenografka, reżyserka świateł i fotograf. Od początku związana z magazynem Miasto Kobiet, współpracuje z uznanymi projektantami (Natasha Pavluchenko, Michał Starost, nieistniejący już duet Zemełka&Pirowska), realizuje komercyjne sesje zdjęciowe na potrzeby kampanii reklamowych (4f, Śnieżka – kampania z Mamedem Kalidovem). Najczęściej zajmuje się przygotowywaniem lookbooków dla projektantów, małych i większych firm odzieżowych oraz realizowaniem kampanii wizerunkowych. Największą radość sprawiła jej publikacja na prestiżowym portalu internetowym Fashion Gone Rouge. Współpracuje z kolektywem tanecznym HOTELOKO movement makers. Zrealizowała kostiumy do spektaklu „Absolutely Fabulous Dancers”.

http://annaciupryk.com/

Foto: Karolina Jóźwiak

————-

Dokładny program i szczegółowe informacje o Festiwalu:

https://quartiersdanses.com/en/