EXTINCTION / HOTELOKO MOVEMENT MAKERS / FESTIWAL LEKUZ LEKU / BILBAO / HISZPANIA – KRAJ BASKÓW

Koncepcja, reżyseria, dramaturgia, kostiumy: Agata Życzkowska

Choreografia: Mirek Woźniak / Agata Życzkowska

Performerzy: Agata Życzkowska / Mirek Woźniak / Karina Szutko

Opracowanie muzyczne: Agata Życzkowska / Karina Szutko

Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Partnerzy: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Teatr BAZA, Fundacja Inna Przestrzeń

Spektakl zrealizowany w ramach Programu „Mobilni w Kulturze 2021” ze środków m. st. Warszawy.

Premiera 22.10.2021

Tournée „Dance Highways” kolektywu HOTELOKO movement makers współfinansuje m.st. Warszawa i Instytut Adama Mickiewicza

 

W czerwcu 2022 nasz kolektyw zaprezentował spektakl „Extinction” na Festiwalu Lekuz Leku w Hiszpanii w Kraju Basków w mieście Bilbao. Prezentacja spektaklu w ramach projektu „DANCE HIGHWAYS”

EXTINCTION / HOTELOKO movement makers

Niebieska choreografia na trzy ciała. Optymistyczne spojrzenie na przyszłość naszej planety. Niektórzy z nas przetrwają. Spektakl dotyka tematyki strachu przed zniknięciem z tej planety  i sposobów na przetrwanie dzięki działaniu w grupie.

EXTINCTION: wyginięcie, zniknięcie, zagłada, wygaśnięcie, gaszenie, zaginięcie, skasowanie, umorzenie, ugaszenie, wygasanie,

Kolory wywołują reakcje fizyczne. Niebieski ma właściwości uspokajające. Barwy oddziałują na nasz organizm i pozwalają zwalczać różne niepożądane stany, w tym strach. Niebieski uszczęśliwia. Łagodzi wysoką temperaturę. Obniża apetyt. Gasi pragnienie. Znika lub wygasa z naszego świata: budka telefoniczna, kafejka internetowa, magnetowid, szewc, zabawa na trzepaku, walkman, zegarynka, dyskietka, liczydła, gra w kapsle, gorseciarka, tygrys kaspijski, tajwańska pantera mglista, lampart amurski, nosorożec jawajski, rekin żarłacz ciemnoskóry. Ostatnia aktualizacja czerwonej księgi gatunków zagrożonych wskazuje, że bezpowrotnie w ciągu jednego roku wyginęło 31 gatunków roślin i zwierząt. Niestety, szacunkowo według każdego roku z planety znika ich nawet 8700. Wymarcie danego gatunku formalnie uznaje się bowiem dopiero po 20 latach po ostatniej obserwacji jego żywego przedstawiciela w środowisku naturalnym. Aktualnie zagrożonych wyginięciem jest ponad 40 000 gatunków zwierząt i roślin. Zniknięcie burzy pracę ekosystemów. Na granicy wyginięcia są koale, lemury, kalmary. Są jednak też zwycięzcy: żubr, foka szara, łoś. Kiedy człowiek będzie na granicy wyginięcia? Jak możemy zatrzymać wygasanie naszego świata?

Spektakl Agaty Życzkowskiej powstał w ramach programu „Mobilni w Kulturze 2021” ze środków m. st. Warszawy z okazji 10 urodzin kolektywu HOTELOKO movement makers.

Spektakl prezentowany we Francji w Carcassonne (luty 2022) w ramach konferencji tanecznej „Dance Highways”. W 2022 roku spektakl będzie także prezentowany na International Movement Festival U:NEW w Warszawie oraz na Festiwalu Internazionale Dissidanza w Palermo.

AGATA ŻYCZKOWSKA –  choreografka, tancerka, aktorka, reżyserka, producentka, menadżerka, kuratorka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2001) i podyplomowych studiów Dyplomacja Kulturalna na Uniwersytecie Jagiellońskim (2021). Jest prezeską Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ (od 2009), członkinią Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Tańca oraz członkinią Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Kultury przy Biurze Kultury w Warszawie. Należy do stowarzyszenia Forum Środowisk Sztuki Tańca i do stowarzyszenia ZASP. Otrzymała nagrodę na XIX Festiwalu Szkół Teatralnych za taneczną rolę Venticelli w spektaklu „Amadeusz” w reż. Waldemara Zawodzińskiego, gdzie była także asystentką reżysera. Przez trzy lata była aktorka Teatru Polskiego w Bydgoszczy, gdzie zagrała w 9 tytułach. m.in. „Kształt rzeczy” w reż. Iwony Kempy. W tym czasie otrzymała dwie nagrody: zespołową za spektakl „Rodzina wampira” w reż. Pawła Szkotaka, gdzie była także asystentką reżysera oraz Nagrodę dla Najlepszego Młodego Aktora im. H. Konieczki za sezon 2002/2003. Otrzymała nagrodę zespołową za spektakl „Absolutely Fabulous Dancers” na Festivalu Quartiers Danses w Montrealu (2019) oraz nagrodę za spektakl „Axiom of Choice” na Sopockich Konsekwencjach Teatralnych (2020). W latach 2003-2009 redaktor naczelna oraz specjalistka ds. marketingu i promocji czasopisma społeczno-kulturalnego „RAZEM. Świat w naszych oczach”. W 2011 r. założyła Teatr HOTELOKO (od 2017 HOTELOKO movement makers), w ramach którego zrealizowała kilkanaście spektakli.

MIREK WOŹNIAK – tancerz i edukator Tancerz, wokalista – aktor musicalowy, choreograf, performer. Magister Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego-kierunek Wychowanie Fizyczne. Uczeń warsztatowy m.in. Barbary Sier-Janik, Ewy Głowackiej, Henryka Jeża, Iwony Olszowskiej. Współtwórca kolektywu artystycznego „Kompania Primavera” wraz z Izą Szostak, Ramoną Nagabczyńską, Anną Hop, Szymonem Osińskim, pod kierownictwem Dariusza Lewandowskiego. Współpracował z Januszem Józefowiczem, Jarosławem Stańkiem, Mikołajem Mikołajczykiem, Natalią Korczakowską, Mają Kleczewską, Martą Ziółek, Ingą Plichowską, Sylwią Adamowicz. Obecnie bierze udział w spektaklach „Maria de Buenos Aires” w reż. Michała Znanieckiego i chor. Ingi Pilchowskiej oraz „Kinky Boots” w reż. Eweliny Piotrowiak i chor. Pauliny Andrzejewskiej. Wielokrotny uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Baletowego w Miami. Zrealizował także choreografie m.in. do performansów „A kontra M” i „Woźniak/Łosik” oraz spektakli „Orfeusz i Euredyka” i „Kraina Niczyja”. Wraz z Agatą Życzkowską współtworzy kolektyw HOTELOKO movement makers, w ramach którego zrealizował trzzy spektakle: „Absolutely Fabulous Dancers”, Axiom of Choice” i „Extinction”. Mirek Woźniak sam definiuje się jako artysta działający na pograniczu różnych dziedzin sztuki. Tworzy kreacje scenicznie na styku tańca, śpiewu i aktorstwa. Opiera się o techniki improwizacji flying low, animal movement, contact improvisation, ale również bazuje na swojej autorskiej metodzie permanentnego przepływu, którą nazywa „liquid spirit”.

KARINA SZUTKO – tancerka, piosenkarka, kompozytorka, graficzka Gra na pianinie i gitarze. Tańczy w zespole New Folk. Brała udział w warsztatach tańca współczesnego, które prowadziły Weronika Pelczyńska, Karolina Bartoń, Julia Adamczyk, Kamila Kwietniewska, Maria Colusi, Silje Solheim Johansen oraz w warsztatach tańca towarzyskiego ze Stefano Terrazzino. Brała udział w projekcie „Familly Affair” włoskiego kolektywu ZimmerFrei w ramach Warszawskiej Sceny Tańca prowadzonej przez Fundację Ciało/Umysł (2015). Uczestniczy w regularnych zajęciach Broadway Dance prowadzonych przez choreografkę Magdalenę Jelonek. Wraz z formacją tańca towarzyskiego MBB z Warszawy jest mistrzynią Europy w kategorii Carribean Show (Lyon 2017), mistrzynią świata w kategorii Latin Show (Sarajewo 2019) i mistrzynią Polski w Krajowych Mistrzostwach IDO (Ossa 2020 i Raszyn 2021). Dwukrotnie zdobyła pierwszą nagrodę w konkursach tańca współczesnego i jazz/modern Solove 2020 i Solove 2021 w Pałacu Młodzieży w Warszawie. Od 2018 r. współtworzy kolektyw HOTELOKO movement makers. Brała udział w spektaklu „Insta Show” (2018) w ramach projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie w koncepcji i choreografii Magdaleny Przybysz i reżyserii Agaty Życzkowskiej, który był wybrany do programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla tańca 2019”. Była uczestniczką warsztatów „Podaj dalej taniec”, które prowadzili Dawid Żakowski, Ewelina Sobieraj i Agata Życzkowska (2019). Zrealizowała wspólnie z Agatą Życzkowską muzykę do spektaklu „EXTINCTION” w wykonaniu kolektywu HOTELOKO movement makers (2021). W 2022 roku wzięła udział w nowej wersji spektaklu ”Extinction: REplay”, która była prezentowana we Francji w Carcassonne, na Festiwalu Lekuz Leku w Bilbao w Kraju Basków-Hiszpanii oraz w Düsseldorfie podczas internationale tanzmesse nrw w Theater der Klänge. Uczestniczka projektów „Dance Highways” i „Viral Visions” w ramach programu Erasmus+. Jest autorką logo HOTELOKO movement makers i logo do projektu Viral Visions.

BASTIAN MAMAJEK-ŻYCZKOWSKI – tancerz, performer Tańczył w formacji MBB, którą prowadzili tancerze Michał Bartoń i Katarzyna Kocoń. Jest mistrzem świata w Latin Show (IDO – Ateny/Grecja 2017, Sarajewo 2019), Mistrzem Polski w Krajowych Mistrzostwach IDO (Twardogóra 2016, Zagnańsk 2017, Ossa 2020, Raszyn 2021). Zdobył także m.in. Puchar Polski w tańcu latin show -Stalowa Wola 2017 i 2018. Tańczył w Pałacu Młodzieży w Warszawie pod okiem Kamili Kwietniewskiej (modern, jazz, clip dance). Brał udział w projekcie „Familly Affair” włoskiego kolektywu ZimmerFrei w ramach Warszawskiej Sceny Tańca prowadzonej przez Fundację Ciało/Umysł (2015). Brał udział w spektaklu „Darklena” w koncepcji Agaty Życzkowskiej oraz choreografii Wojciecha Grudzińskiego, który powstał w ramach działań Centrum Sztuki Tańca w Warszawie (2018). Spektakl ten był prezentowany także w ramach programu Scena Tańca Studio w roku 2018 oraz w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla tańca 2019” w projekcie „HOTELOKO dla młodzieży”. Brał udział w warsztatach tańca współczesnego „DANCE HIGHWAYS” w Warszawie podczas pierwszej edycji International Movement Festival U:NEW prowadzonych przez kolektyw HOTELOKO movement makers (2021), a także w Norwegii pod okiem Maria Colusi i Silje Solheim Johansen. Bierze udział w spektaklu „Extinction: REplay” w wykonaniu kolektyw HOTELOKO movement makers, który był prezentowany na festiwalu Dissidanza w Palermo w 2022 r.

Kolektyw HOTELOKO movement makers otrzymał także wsparcie w projekcie „DANCE HIGHWAYS” w ramach programu Biura Kultury Miasta Stołecznego Warszawy – „Partnerstwa i sieci współpracy”.