NOC TAŃCA 2022 / FALE TAŃCA – VIRAL VISIONS

1.10.2022 – 19:00

Centrum Promocji Kultury Praga Południe, ul. Podskarbińska 2

Urban New Eco Wave

Use New Edu Wave

Unite New Euro Wave

Under New Earth Wave

Unique New Envisage Wave

UDance New Essence Wave

Wybierz własny U:NEW.

Kuratorka i dyrektorka: Agata Życzkowska

Współpraca: Karina Szutko, Adriana Liwara, Bartłomiej Mamajek, Bastian Mamajek-Życzkowski

Produkcja i organizacja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Festiwal U:NEW finansuje HELIDARSTEA Agata Życzkowska oraz Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Projekt „Fale Tańca – Viral Visions” współfinansuje m.st. Warszawa, Dzielnica Praga Południe

HOTELOKO movement makers

Partner: Centrum Promocji Kultury Praga-Południe

 

Patronat honorowy:

Patronat medialny: TVP Kultura, portal e-teatr, kwartalnik TANIEC, portal Teatr dla Wszystkich, portal warszawa.ngo.pl, Notes Na 6 Tygodni NN6T


Wolontariat:
Jeśli chcesz wziąć udział w wolontariacie skontaktuj się z nami: biuro@fundacjarozwojuteatru.pl

Zmniejszamy ślad cyfrowy poprzez publikację zdjęć w niskiej rozdzielczości w naszej galerii. Jest to zgodne z naszą misją związaną z dbaniem o nasza planetę.

 

PROGRAM

1.10.2022 / godz. 19:00
„FALE TAŃCA – VIRAL VISIONS” / NOC TAŃCA
Miejsce: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, ul. Podskarbińska 2 

Wstęp wolny, obowiązuje rezerwacje zaproszeń biuro@fundacjarozwojuteatru.pl  / Liczba miejsc ograniczona.

„This Nocturne is kind of a prelude to empathy” / chor. Ola Komarnicka, wyk. Maria Salwińska / Polska / 10 min.
„Not the Same” / Karina Szutko /Zoe Marston/ Polska/ USA / 8 min.
„Under” / Tomasz Domański/Justyna Gul/Małgorzata Skibińska / Polska / 10 min.
„Extinction: REplay” – rework 2022 – HOTELOKO movement makers: Agata Życzkowska / Karina Szutko / Mirek Woźniak / 25 min.
”Czarny ból” / chor. Iryna Kupriianova, wyk. dzieci i młodzież w wieku 6-15 lat / Polska/Ukraina / 15 min.

Filmy:
„They Feel Like Home” / Body Architects / Marcin Denkiewicz, Nikola Majtanova, Maria Anna Chlebus, Hygin Delimat  / Austria/Słowacja / 4’14”
„FALLING FREE” / Jakub Wittchen / Natalia Wilk / Polska / 3’29’’
„Tic Tac… Petit Bleue Point » / Audrey Desbois & Yahnn Owen / Francja / Meksyk / 7’43’’

——–

OPISY SPEKTAKLI I FILMÓW:

„Extinction: REplay” – rework 2022 – HOTELOKO movement makers
Koncepcja, dramaturgia, reżyseria, kostiumy: Agata Życzkowska
Choreografia: Mirek Woźniak, Agata Życzkowska
Wykonanie: Agata Życzkowska, Mirek Woźniak, Karina Szutki
Opracowanie muzyczne: Agata Życzkowska / Karina Szutko
Zniknęły z naszego świata: Tygrys kaspijski, tajwańska pantera mglista, lampart amurski, rekin dusky. Niebieska choreografia na trzy ciała. Optymistyczne spojrzenie na przyszłość naszej planety. Niektórzy z nas przetrwają. Spektakl porusza temat strachu przed zniknięciem z tej planety i tego, jak przetrwać działając w grupie. Kolory wywołują reakcje fizyczne. Niebieski ma właściwości uspokajające. Kolory wpływają na nasze ciało i pozwalają zwalczyć różne niepożądane stany, w tym strach. Niebieski sprawia, że jesteśmy szczęśliwi. Łagodzi wysokie temperatury. Zmniejsza apetyt. Gasi pragnienie. Woda jest niebieskim złotem.

„Not the Same” / Karina Szutko /Zoe Marston/ Polska/ USA / 8 min. – PREMIERA

Jest tylko jeden system, którym należy podążać, jednak żadna z nas nie potrafi w nim funkcjonować. Życie w ciągłym biegu, lęku i poczuciu odrzucenia. Czy kiedykolwiek uda nam się znaleźć akceptację? Strefę bezpieczeństwa? I przede wszystkim… wspólny język między sobą nawzajem?

KARINA SZUTKO / Polska

Tancerka, kompozytorka. Gra na pianinie i gitarze. Tańczy w zespole New Folk. Brała udział w warsztatach tańca współczesnego, które prowadziły Weronika Pelczyńska, Karolina Bartoń, Julia Adamczyk, Kamila Kwietniewska, Maria Colusi, Silje Solheim Johansen oraz w warsztatach tańca towarzyskiego ze Stefano Terrazzino. Brała udział w projekcie „Familly Affair” włoskiego kolektywu ZimmerFrei w ramach Warszawskiej Sceny Tańca prowadzonej przez Fundację Ciało/Umysł (2015). Uczestniczy w regularnych zajęciach Broadway Dance prowadzonych przez choreografkę Magdalenę Jelonek. Wraz z formacją tańca towarzyskiego MBB z Warszawy jest mistrzynią Europy w kategorii Carribean Show (Lyon 2017), mistrzynią świata w kategorii Latin Show (Sarajewo 2019) i mistrzynią Polski w Krajowych Mistrzostwach IDO (Ossa 2020 i Raszyn 2021). Dwukrotnie zdobyła pierwszą nagrodę w konkursach tańca współczesnego i jazz/modern Solove 2020 i Solove 2021 w Pałacu Młodzieży w Warszawie. Od 2018 r. współtworzy kolektyw HOTELOKO movement makers. Brała udział w spektaklu „Insta Show” (2018) w ramach projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie w koncepcji i choreografii Magdaleny Przybysz i reżyserii Agaty Życzkowskiej, który był wybrany do programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla tańca 2019”. Była uczestniczką warsztatów „Podaj dalej taniec”, które prowadzili Dawid Żakowski, Ewelina Sobieraj i Agata Życzkowska (2019). Zrealizowała wspólnie z Agatą Życzkowską muzykę do spektaklu „EXTINCTION” w wykonaniu kolektywu HOTELOKO movement makers (2021). W 2022 roku wzięła udział w nowej wersji spektaklu ”Extinction:Replay”, która była prezentowana we Francji w Carcassonne, na Festiwalu Lekuz Leku w Bilbao w Kraju Basków-Hiszpanii oraz w Düsseldorfie  podczas internationale tanzmesse nrw w Theater der Klänge. Uczestniczka projektów „Dance Highways” i „Viral Visions” w ramach programu Erasmus+. Jest autorką logo HOTELOKO movement makers i logo do projektu Viral Visions.

Fot. Marta Ankiersztejn

ZOE MARSTON / Polska/USA ‌

Tancerka, choreografka. Tańczyła w zespole Mini Folk, a od września członkini zespołu New Folk. W 2022 realizowała projekt na Złotą Odznakę Pałacu Młodzieży, która została jej przyznana z wyróżnieniem. Brała udział w warsztatach organizowanych w ramach projektu „Wachlarz tanecznych możliwości”, które prowadzili Santiago Bello, Stefan Terrazzino i Michał Kalcowski. Zdobyła pierwszą nagrodę w ogólnopolskim konkursie „Zakręceni na taniec” w kategorii Modern i Inne Formy (2022). Zdobyła II miejsce na Ogólnopolskim Festiwalu XDF (2022) oraz II miejsce w turnieju tańca sportowego o Mistrzostwa Mokotowa organizowanym przez Polską Federację Tańca (2020). Laureatka konkursów tanecznych SoLove 2020, SoLove 2021, SOLO IMPROWIZACJA (2020, 2021) organizowanych przez Pałac Młodzieży w Warszawie.

„Under” / Tomasz Domański/Justyna Gul/Małgorzata Skibińska / Polska / 10 min.

Ponad 70% naszego ciała to woda, która jest pod zewnętrzną powierzchnią skóry. Co jeśli pozwolimy komunikować się temu co jest pod spodem. Wewnętrzna i zewnętrzna płynność, w jaki sposób wprowadzić ją w ciało, czy też: w jaki sposób pozwolić jej się wyrazić poprzez ciało? W poszukiwaniu miękkości ruchu, plastyczności, połączenia… Dokąd zaprowadzi nas ruch, jeśli nie ograniczymy go do tego, co każdy z nas chce wyrazić w swojej jakości i jako osoba a otworzymy go na to, co jest pod powierzchnią nas wszystkich, głębiej.

 Tomasz Domański – tancerz, performer, pedagog, tańczy od 2014r, głownie kontakt improwizację, partnering i taniec współczesny, członek grupy Oddaj ciężar i kolektywu performatywnego SzurSure

Fot. Marta Żarska

Justyna Gul– Performer, tancerz, psycholog. Tańcem zajmuje się od 13 roku życia, jej głównymi zainteresowaniami z zakresu ruchu są partnering, choreoterapia, język ruchu Gaga, oraz aktywność fizyczna w naturze. Od kilku lat współtworzy grupę Oddaj Ciężar Karoliny Kroczak.


Małgorzata Skibińska – tańczy od 2006 r. Zaczynała od Hip-Hop’, ale od tego czasu, próbując wielu technik tanecznych, wyspecjalizowała się w stylach takich, jak Waacking, House i Hip-Hop. Jest częścią grupy C’est ça!(tradycyjne tańce zachodnioafrykańskie) i współtworzy grupę Oddaj Ciężar Karoliny Kroczak. Od kilku lat skupiona głównie na tańcu współczesnym i partneringu.

„This Nocturne is kind of a prelude to empathy” / chor. Ola Komarnicka, wyk. Maria Salwińska / Polska / 10 min.

Niełatwo jest zrozumieć wciąż powtarzające się w historii ludzkości akty okrucieństwa. Osobliwym w tym świetle wydaje się fakt, że jednym z wiodących motywów przewijających się przez ogół działań artystycznych człowieka jest szeroko pojmowana… miłość. Co sprawia, że dana osoba patrząc na drugie ciało, nie jest w stanie rozpoznać bytu podobnego do siebie, utożsamić się z nim i go ukochać? Etiuda „This Nocturne is kind of a prelude to empathy” to nie tyle próba odpowiedzi na to pytanie, ile raczej inspirowana nim gra bardziej i mniej sugestywnymi obrazami, przypominająca dziecięcą zabawę – delikatnie balansującą na granicy między troską, ciekawością, a zamierzoną nieczułością.
Ola Komarnicka – choreografka, performerka i pedagożka tańca. Absolwentka magisterskich studiów choreograficznych i podyplomowych studiów teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Studium Choreografii Eksperymentalnej przy warszawskim Centrum w Ruchu. Na swoim koncie ma wiele realizacji choreograficznych, w tym etiud konkursowych przygotowanych dla młodych adeptów tańca, wielokrotnie nagradzanych na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach tanecznych (m. in. Nagrodą Główną i Nagrodą dla Najlepszego Choreografa/fki na Ogólnopolskich Konfrontacjach Tańca Współczesnego CODA we Włocławku, czy Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Teatrów Tańca POWER EXPERIMENT w Katowicach). Obecnie pracuje jako freelancerka, autorka niezależnych projektów choreograficznych i interdyscyplinarnych. Współpracuje z instytucjami kulturalnymi i akademickimi na terenie całego kraju.

Maria Salwińska – tancerka i choreografka. Absolwentka magisterskich studiów z zakresu choreografii i teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, ukończyła Studio Baletowe Opery Krakowskiej, trenowała też m.in. w konserwatorium Trinity Laban w Londynie (kierunek – taniec współczesny) oraz ART Dance International Dance Program w Barcelonie. W ostatnich latach współpracowała m.in. z: Kieleckim Teatrem Tańca, Państwowym Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze”, Fundacją Artystyczną PERFORM, HOTELOKO movement makers oraz z baletem Székesfehérvári Balett Színház na Węgrzech. Regularnie uczestniczy w międzynarodowych warsztatach, projektach i szkoleniach. Jej prace choreograficzne i zdolności taneczne zyskują uznanie zarówno w kraju (laureatka IV Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Choreografów 2022) jak i za granicą – została zakwalifikowana do konkursu Brussels Dance Contest w Brukseli, gdzie zaprezentuje się we wrześniu 2022.

 

”Czarny ból” / chor. Iryna Kupriianova, wyk. dzieci i młodzież w wieku 6-15 lat / Polska/Ukraina / 15 min.

Spektakl został zainspirowany na podstawie wydarzeń w Czarnobylu, jest on o uczuciach, przedstawia to, co czuje człowiek, kiedy traci wszystko, a czasem Kogoś, kiedy pozostaje mu tylko Ból. W spektaklu biorą udział dzieci i młodzież w wieku od 6 do 15 lat.

.

Iryna Kupriianova – choreograf, organizator warsztatów artystycznych. Skończyła Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie, specjalność Choreografia i Teoria Tańca (Magister Sztuki) oraz Lwowski Narodowy Uniwersytet im. I. Franki (Filolog, wykładowca). Prowadzi taniec jazzowy, współczesny i klasyczny. Zaczęła tańczyć w wieku 7 lat w zespole tańca ludowego „Bereznianka”. W 2003 została solistką zespołu Tańca Klasycznego i Współczesnego „Isadora”. W 2007 została przyjęta do głównej obsady zespołu – modern-baletu „Życie”, który wraz z piosenkarką Ruslaną Łyżyczko uczestniczył oraz zwyciężył w konkursie piosenki Eurowizji-2004 oraz współpracował z innymi znakomitymi wokalistami. Wielokrotnie występowała na prestiżowej scenie tanecznej w Operze Narodowej. Od 2013 pracowała jako asystent prezydenta Ukraińskiej Federacji Tańca. 27 maja 2019 w Teatrze Wielkim w Warszawie była wystawiona praca dyplomowa – spektakl „Zima w Ogniu” (22 tancerzy). Przygotowuje dzieci i młodzież do turniejów, festiwali. W listopadzie 2019 na Międzynarodowym Festiwalu w Pradzę “Prague Stars 2019” otrzymała podziękowanie za osobisty wkład w rozwój kultury, umacnianie międzynarodowych stosunków kulturalnych i wspieranie międzynarodowych tradycji oraz za doskonałość zawodową. Latem 2020 realizowała projekt #ZostańmyWFormie# w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci.

—–

2.10.2022 / godz. 19:00

Filmy:
Wybór filmów Viral Visions oraz
„They Feel Like Home” / Body Architects / Austria / 4’14”
Marcin Denkiewicz (koncepcja, taniec, choreografia)
Nikola Majtanova (koncepcja, taniec, choreografia, montaż)
Maria Anna Chlebus (koncepcja, muzyka)
Hygin Delimat (kamera)
Ta choreografia wideo została stworzona w 2022 roku w trzeciej dzielnicy Wiednia przez zespół Body Architects. Przedstawia emocje związane z byciem z dala od domu, ale odnajdywaniem komfortu i poczucia przynależności w otaczających nas ludziach. Rodzaj ruchu to fizyczny taniec współczesny z elementami partnerowania.
Niki&Martin Duo to duet taneczny współpracujący w dziedzinie tańca współczesnego od 2019 roku, założony przez Nikolę Majtanową (SVK) i Marcina Denkiewicza (PL). Poznali się na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz (AT), gdzie studiowali taniec współczesny, performance i pedagogikę. W trakcie i po studiach zaczęli wspólnie pracować nad projektami tanecznymi, fotograficznymi i teatralnymi w całej Europie. Ich pierwszy utwór zatytułowany „Retrospekcja” powstał w 2019 roku. Obecnie mają siedzibę w Wiedniu.

Maria Chlebus -urodzona w Stanach Zjednoczonych dorastała i rozpoczęła swoją muzyczną edukację w Polsce, w Szkole Muzycznej im. Grażyny Bacewicz w Warszawie. Maria Chlebus jest absolwentką University of Miami (Frost School of Music, Florida USA), Yale University (Connecticut USA) oraz Anton Bruckner Privatuniversität (Linz, Austria). Jest zwyciężczynią wielu nagród i stypendiow, m.in.: 1. miejsce na Frost Symphony Concerto Competition, 3. nagroda w Ima Hogg Concerto Competition, dwa lata z rzędu stypendium Avedis Zildjian Percussion, oraz stypendium National League of American Pen Women Music. W ostatnich latach była kotlistką i perkusistką orkiestry Sinfonia Varsovia, oraz występowała w Europie jako solistka, muzyk kameralny i kompozytorka, głównie w Austrii, Niemczech oraz Polsce.

Hygin Delimat – choreograf, producent i twórca wideo. Bardzo aktywny na scenie w Wiedniu, jest założycielem Body Architects, Craft Choreography i Mind Culture Podcast. Ukończył kierunki Movement Research (M.A.) i Pedagogikę (M.A.) na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linzu. Na potrzeby swojej pracy choreograficznej otrzymał liczne rezydencje artystyczne w Europie (Derida Dance, Arts Printing House, artblau Braunschweig, Komuna/Warszawa, O Espaco Do Tempo), a także w Salwadorze, Meksyku i Ugandzie. Jego twórczość była prezentowana na międzynarodowych festiwalach tańca, m.in. na Tanec Praha, Tanzmesse Dusseldorf, Polskiej Platformie Tańca, FIDCDMX Mexico. Tworzył też na zlecenie architekturforum oberösterreich, Aura Dance Theatre i Opery Wrocławskiej. Hygin podejmuje poszukiwania w obszarach ekstremalnych stanów performatywnych związanych z katastrofami i sztuką przetrwania.

http://www.bodyarchitects.eu

http://facebook.com/bodyarchitectsdance/

http://instagram.com/bodyarchitectsdance/

„Tic Tac… Petit Bleue Point » / Audrey Desbois & Yahnn Owen / Francja / Meksyk / 7’43’’

„FALLING FREE” / Jakub Wittchen / Natalia Wilk / Polska / 3’29’’

Produced, directed by, camera: Jakub Wittchen

Dance: Natalia Wilk dance’N’depth

Postproduction support: Agata Nawrocka

Colorist: Tomasz Frąszczak

Safety: Agata Wittchen-Barełkowska

Music: No Way Back by Sid Acharya

In collaboration with DEEPSPOT

www.deepspot.com

FALLING FREE powstał z potrzeby opowiedzenia o przestrzeni, wolności i ruchu. O pięknie bycia w wodzie i bycia wodą. Zdjęcia kręcone były w Deepspot – najgłębszym basenie w Europie. Bohaterką filmu jest Natalia Wilk, researcherka ruchu, tancerka, freediverka.

JAKUB WITTCHEN

Fotografuje od 2004 roku, specjalizuje się w fotografii wizerunkowej. Wykonuje portrety ludzi biznesu, kultury, sportowców i artystów. Podczas sesji interesuje go nie tylko wygląd człowieka, ale też jego emocje i wrażliwość. Rozmawia z klientami i uważnie słucha. Buduje nić porozumienia i ośmiela do pokazania siebie.

Przygodę z robieniem zdjęć rozpoczynał, obserwując tancerzy podczas prób. Do dzisiaj chętnie sprawdza możliwości uchwycenia ruchu na fotografii – od niedawna także pod wodą.

We współpracy z tancerką i choreografką Natalią Wilk stworzył podwodne video „FALLING FREE”, w którym pokazuje przestrzeń, wolność i piękno ruchu pod wodą. Zdjęcia do filmu kręcone były w Deepspot – najgłębszym basenie Europy.

Twórca długofalowego projektu portretowego „Człowiek tańca”, w ramach którego co kilka lat fotografuje polskich tancerzy w wybranych przez nich okolicznościach. Autor zdjęć do książek „Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą”, „20-lecie – Teatr Polski po 1989” pod redakcją Doroty Jarząbek, Marcina Kościelniaka, Grzegorza Niziołka, „My, Taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 roku” Jadwigi Majewskiej, „Między ziemią a niebem. Teatr Biuro Podróży”. Jego zdjęcia ukazywały się w „Didaskaliach”, „Teatrze” i innych czasopismach.

Fot. Szymon Kawecki

www.jakubwittchen.com

NATALIA WILK

Podwodna tancerka, researcherka ruchu, instruktorka freediving Molchanovs oraz SSI. Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych, Wydziału Teatru Tańca. Od 2015 roku skupia swoją taneczną działalność głównie wokół wody. Prowadzi warsztaty z wodnej kontakt-improwizacji, oferuje masaże WATSU (terapia wodna) oraz tworzy krótkie podwodne formy filmowe. Uczy freedivingu i startuje w zawodach. W wolnych chwilach reperuje rowery i odkurza kolekcje muszli przywiezionych z podróży.

Oficjalna strona artystki: nataliawilk.com oraz www.dancendepth.com
Profil na Facebooku: @dancendepth.com
Profil na Instagramie: @wilknatala.body.of.water