NOC TAŃCA
30 listopada 2019 / sobota / godz. 18:00-22:00
Miejsce: Prom Kultury Saska Kępa
WSTĘP WOLNY
Rezerwacja bezpłatnych zaproszeń: biuro@fundacjarozwojuteatru.pl
Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
Partnerzy projektu:
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Wieczór prezentujący spektakle taneczne, wideo, ekstrakty ze spektakli w różnych formach: taniec współczesny, kontakt improwizacja, modal underground, nowa choreografia, performans. 20 twórców, 7 prezentacji. Spotkanie warszawskich artystów z publicznością Saskiej Kępy jest szansą na zapoznanie z szerokim wachlarzem możliwości i estetyk w tańcu współczesnym.
HARMONOGRAM:
18:00 „Insta Show” – HOTELOKO movement makers – grupa młodzieżowa / choreografia: Magdalena Przybysz / reżyseria: Agata Życzkowska / wykonanie: Zuzanna Gałka, Kseniia Gluskina, Jakub Hardecki, Oliwier Kasica, Barbara Mońka, Hanna Snochowska, Karina Szutko
19:00 „KULA” – choreografia: Weronika Pelczyńska / wykonanie i kreacja: Magda Fejdasz, Monika Szpunar
19:30 „WBIJAMY NA BALET” – choreografia: Thierry Verger / wykonanie: Isabelle Klajda, Marek Klajda
20:00 „Absolutely Fabulous Dancers” – HOTELOKO movement makers / choreografia: Magdalena Przybysz / reżyseria: Agata Życzkowska / wykonanie: Magdalena Przybysz / Mirosław Woźniak / Agata Życzkowska
21:00 „Bez Sensu” – choreografia i wykonanie: Ilona Bekier-Ekwa / Stefano Silvino
21:30 „Populuxe wideo” – choreografia i wykonanie: Wojciech Grudziński
„EXIT wideo” – choreografia i wykonanie: Paulina Święcańska / Marek Klajda
Artyści:
ILONA BEKIER-EKWA / MAGDALENA FEJDASZ / ZUZANNA GAŁKA / KSENIA GLUSKINA / WOJCIECH GRUDZIŃSKI / JAKUB HARDECKI / HOTEOKO MOVEMENT MAKERS / OLIWIER KASICA / IZABELLE KLAJDA / MAREK KLAJDA / BARBARA MOŃKA / WERONIKA PELCZYŃSKA / MAGDALENA PRZYBYSZ / STEFANO SILVINO / HANNA SNOCHOWSKA / MONIKA SZPUNAR / KARINA SZUTKO / PAULINA ŚWIĘCAŃSKA / MIREK WOŹNIAK / THIERRY VERGER / AGATA ŻYCZKOWSKA
——————
PROGRAM
„INSTA SHOW” – 18:00
HOTELOKO movement makers / MAGDALENA PRZYBYSZ / AGATA ŻYCZKOWSKA
Fot. Marta Ankiersztejn
KULA / WERONIKA PELCZYŃSKA – 19:00
Fot. Łukasz Przytarski
Fot. Marta Ankiersztejn
Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka programów: DanceWEB 2013 (ImPulsTanz, Wiedeń), Carte Blanche 2013 (Modul-Dance, Słowenia) i Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019 (Art Sations Foudnation w Poznaniu). Jako tancerka i performerka współpracowała z choreografami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji oraz Chorwacji, m.in. z M. Kejžarem, D. Freemanem, M. Stokłosą, S. Thiersch, J.Fruckiem, L. Kapetaneą, J. Wielandem, R. Giovanolą, A. Nowicką i B. J.Riepe. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych oraz filmów. Na stałe pracuje z A. Glińską, R. Jaroszem, A. Seniuk oraz G. Laszukiem. Ponadto, współpracowała z P. Passinim, B. Sass-Zdort, Z.Solakiewicz, A. Holland, B. Prokopowiczem, A. Grzeszykowską i M. Marczakiem. Od 2011 roku prowadzi indywidualne oraz kolektywne projekty artystyczne (m.in. „yvonne yvonne”, „Europa. Śledztwo”, „polowanie”, „it will come later”). Współtworzy Centrum w Ruchu oraz kolektyw iCoDaCo 2018-2020. Prowadzi zajęcia w Akademii Teatralnej w Warszawie na kierunku Wiedza o Teatrze. Od 2018 roku współpracuje z badaczką Aleksandrą Janus, eksplorując tematykę ciała i choreografii w przestrzeni muzeum.
MAGDA FEJDASZ
Fot. Ł. Saturczak
Aktorka, performerka, choreografka. Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. L. Solskiego w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (2013) . W latach 2013-2019 współpracowała m.in. z Teatrem Wielkim Operą Narodową, Centrum w Ruchu, Teatrem Powszechnym w Warszawie, TR Warszawa/ Muzeum POLIN, Komunią/Warszawa, Warszawską Operą Kameralną, a także takimi artystkami i artystami jak Weronika Pelczyńska, Izabela Chlewińska, Marta Ziółek, Renata Piotrowska, Agata Baumgart, Patrycja Kowańska, Bartosz Konopka, Agnieszka Glińska czy Caroline Finn. Poza teatrem i filmem współpracuje również z artystkami i artystami innych dziedzin współtworząc projekty video, instalacje performatywne i teledyski.
MONIKA SZPUNAR
Fot. Noel Shelley
Niezależna tancerka, performerka i choreografka o międzynarodowym doświadczeniu, działającą przede wszystkim w Anglii i Polsce. Absolwentka ACTS / Ecole de Danse Contemporaine w Paryżu i London Contemporary Dance School, które ukończyła dyplomem z wyróżnieniem. W 2016 roku spędziła 6 miesięcy w Brazylii, podczas których współpracowała z lokalnymi artystami Fernando Martinsem, Jorge Garcią i Rafaelą Sahyoun oraz prowadziła warsztaty improwizacji na Unicamp w Campinas. Obecnie związana z The Yonis- żeński band ruchu z Londynu, wraz z którym tworzy i występuje w m.in: V&A Museum, The Yard i Stratford Circus Arts Center oraz na festiwalach tj: Edinburgh Fringe (Szkocja), BrainChild (Anglia) czy SPACER w Krakowie. Jak performerka współpracuje z Elinor Lewis (Orchard) czy Agnieszką Glińską i Weroniką Pelczyńską (Halka (wileńska)) oraz doskonali swój warsztat poprzez uczestnictwo w warsztatach z nauczycielami m.in David Zambrano, Hannes Langolf, Milan Tomasik czy Thomas Hauert i wiele innych.
——————-
WBIJAMY NA BALET / THIERRY VERGER / MAREK KLAJDA / ISABELLE KLAJDA – 19:30
Fot. Pat Mic
Spektakl w choreografii francuskiego artysty Thierry’ego Vergera w autorskiej technice Modal Underground. Duet taneczny ojca z córką opowiadający o osobistych relacjach.
Jak chcę, to mogę!
Pojeździć na koniu, polatać samolotem, być aniołem.
Nauczyć się wszystkiego mogę. Albo nie.
Na górę razem, zobaczyć największe drzewo.
Czym lecimy tym razem: śledziem, czy wielorybem?
No weź się tato…
Jak byłem w twoim wieku nie rób tego kiedyś zrozumiesz wyłącz ten telefon!
Wbijamy na balet!
Co za obciach…
Choreografia: Thierry Verger
Muzyka: Marcin Dutka
Wykonanie: Isabelle Klajda, Marek Klajda
THIERRY VERGER
Francuski tancerz, edukator, choreograf. Twórca stylu Modal Underground. W swojej pracy Thierry opiera się na stworzonej przez siebie, oryginalnej i eklektycznej technice tanecznej. Czerpie z doświadczeń mistrzów tańca z przeszłości i teraźniejszości, ze sztuk walki i tańca rytualnego. Modal Underground to pomost pomiędzy średniowieczną fantazją a współczesną rzeczywistością. Ten sposób tworzenia choreografii łączy przeciwieństwa: klasyczne linie i barokowe krzywe, zmysłowość i nieokiełznanie. Thierry współpracuje z wieloma znanymi szkołami i teatrami tańca w Europie. Na stałe mieszka, tworzy i uczy w Paryżu.
ISABELLE KLAJDA
Rocznik 2001. Tańczyć zaczęła od razu. Zaczęła od wolnych improwizacji, jak tylko nauczyła się chodzić. Potem tata woził na przez ładnych parę lat na disco i balet. Na dłużej zajęła się tańcem współczesnym – modern, jazz; tańczyła w zespole Reliese. W ostatnich latach związała się Modal Underground, współpracując obecnie z Thierrym Verger.
MAREK KLAJDA
Na co dzień przedsiębiorca i Konsul Honorowy Republiki Mauritiusu. Ale jego największa pasja to ruch. Od ponad 30 lat trenuje oraz uczy wushu i qigong. Dwukrotny mistrz Polski wushu. Uprawia skoki spadochronowe. Woził nieustannie swoje córki na tańce. W końcu się tym znudził i pewnego razu po prostu dołączył na zajęcia. I tak już zostało. Zajmuję się kontakt improwizacją oraz techniką Modal Underground.
———————————–
ABSOLUTELY FABULOUS DANCERS / HOTELOKO movement makers / MAGDALENA PRZYBYSZ / MIREK WOŹNIAK / AGATA ŻYCZKOWSKA- 20:00
Fot. Romain Lorraine
„Pod niebem gwiazd, pod niebem gwiazd biegniemy, Bóg drogę zna,
Pod niebem gwiazd, pod niebem gwiazd biegniemy, a każdy sam.”
/fragment piosenki w wykonaniu Zdzisławy Sośnickiej/
„Możecie być towarzysze przekonani, że my, tak samo jak i wy jesteśmy ulepieni z tej samej gliny i nie mamy innego celu, jak ten, który żeśmy zdeklarowali i to jest podstawowy program naszego działania. Jeśli nam pomożecie, to sądzę, że ten cel uda nam się wspólnie osiągnąć. Jak, pomożecie? No!” – /przemówienie Edwarda Gierka, I sekretarza KC PZPR/
„See me beautiful
Look for the best in me
It’s what I really am
And all I want to be
It may take some time
It may be hard to find
But see me beautiful”
piosenka Marshalla Rosenberga/
Aktorka, tancerz i choreografka wspólnie przyglądają się swoim korzeniom i historii, podejmują temat edukacji i tożsamości, zastanawiają się, co dodaje im skrzydeł, a co je podcina. To wszystko w rytmach muzyki lat 80., folku i muzyki klasycznej. Trio Absolutely Fabulous Dancers odpowiedzi i inspiracji szuka w przeszłości, historii Polski, w ruchu codziennym, pamięci ciała i narzędziach performatywnych. W ten sposób artyści z HOTELOKO movement makers budują swój niepowtarzalny i absurdalny styl taneczny. Spektakl otrzymał nagrodę Coup de Coeur za oryginalność na Festivalu Quartiers Danses w Montrealu (Kanada 2019).
Podczas procesu towarzyszyły im pytania: Co nas ukształtowało? Dokąd zmierzamy? Czy ktoś wie, jak wyglądałoby nasze życie, gdyby nie narzucona nam z góry edukacja, przez którą musieliśmy przebrnąć? Czy, aby iść dalej, musimy się obudzić i oduczyć wszystkiego, czego najpierw musieliśmy się nauczyć? Czy można na nowo odnaleźć spokój, mimo historii zataczającej kolejne to samo koło?
Recenzja: http://centrumsztukitanca.eu/recenzja-spektaklu-absolutely-fabulous-dancers/
Koncepcja i choreografia: Magdalena Przybysz
Reżyseria: Agata Życzkowska
Dramaturgia i teksty: Magdalena Przybysz /Agata Życzkowska
Wykonanie: Magdalena Przybysz / Mirosław Woźniak / Agata Życzkowska
Kostiumy: Anna Ciupryk
Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
Spektakl powstał dzięki współfinansowaniu m.st. Warszawa
Premiera: 30.06.2017 / Prom Kultury Saska Kępa
MIREK WOŹNIAK
Tancerz, wokalista – aktor musicalowy, choreograf, performer. Magister Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego-kierunek Wychowanie Fizyczne. Uczeń warsztatowy m.in. Barbary Sier-Janik, Ewy Głowackiej, Henryka Jeża, Iwony Olszowskiej. Mistrz Polski w tańcu sportowym i aerobiku sportowym-reprezentant Polski na Mistrzostwach Świata w Helsinkach. Absolwent studiów podyplomowych Coachingu i Mentoringu w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Współtwórca kolektywu artystycznego „Kompania Primavera” wraz z Izą Szostak, Ramoną Nagabczyńską, Anną Hop, Szymonem Osińskim, pod kierownictwem Dariusza Lewandowskiego, w ramach którego wystąpił w spektaklach „Kofta”/Teatr Buffo, „Ostatnie takie lato” /Teatr Muzyczny w Gdyni, „Poczekalnia”/Teatr Prochoofnia, „Madryt 03″/Teatr Prochoofnia, „Panny z Wilka”/Teatr Studio.
Współpracował z Januszem Józefowieczem, Jarosławem Stańkiem, Mikołajem Mikołajczykiem, Natalią Korczakowską, Mają Kleczewską, Martą Ziółek, Ingą Plichowską, Michałem Znanieckim, Sylwią Adamowicz, Agnieszką Brańską. Tancerz, wokalista, aktor w Teatrze Roma w spektaklach w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego i choreografii Pauliny Andrzejewskiej: „Upiór w Operze”, „Aladyn Jr”, i „Nędznicy” chor. Paulina Andrzejewska oraz ”Miss Saigon”, chor. Marek Pałucki. Wielokrotny uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Baletowego w Miami. Solista -tancerz w przedstawieniu „Dziadek do Orzechów” w MArgot Fonteyn Academy w Nowym Jorku” (chor. Ken Ludden). Asystent choreografki Anny Hop w spektaklu „Calineczka” Teatr Palladium (reż. Małgorzata Szabłowska, tam również aktor, tancerz i wokalista). Asystent choreografa Dariusza Lewandowskiedo przy spektaklu „Ikar” wystawianego w ramach Vigesima Quinzena de Danca de Almada w Portugalii. Zrealizował także choreografie m.in. do performansów „A kontra M” i „Woźniak/Łosik” oraz spektakli „Orfeusz i Euredyka” i „Kraina Niczyja”.
—————————
BEZ SENSU / ILONA BEKIER-EKWA / STEFANO SILVINO – 21:00
Bez Sensu to spotkanie kobiety i mężczyzny usytuowane w latach 60’. Spektakl nie ma na celu stawiania konkretnych tez, czy podejmowania trudnych tematów. Scenariusz jest „uśredniony”, dzięki czemu każdy może odnaleźć w tej historii fragmenty swoich własnych losów. Pokazuje w sposób luźny, czasem zabawny, jak kobiety i mężczyźni inaczej postrzegają miłość i jak ich energie jednocześnie się przenikają.
Bez Sensu chce wyglądać jak te stare hollywoodzkie filmy z pięknymi dziewczynami marzącymi, myślącymi tylko o Marylin Monroe, Sophia Loren i innych gwiazdach. Znajdują się w nim fragmenty starych filmów kinowych w wersji teatralnej z całą atmosferą, muzyką i modnym stylem tamtych czasów. Spektakl koncentruje się głównie na zaprojektowaniu prostej fabuły, zwracając uwagę na detale, aby nie było ani za dużo ani za mało.
Koncepcja, choreografia, wykonanie : Ilona Bekier-Ekwa, Stefano Silvino.
Muzyka : Amy Irving, Doris Day, Les Paul & Mary Ford, Billie Holiday, Flanagan and Allen, Engelbert Humperdinck, Nancy Sinatra.
STEFANO SILVINO
ILONA BEKIER-EKWA
Doświadczona i wszechstronna tancerka, choreografka i instruktorka tańca, a także nauczycielka jogi. Finalistka piątej edycji You Can Dance – Po Prostu Tańcz i choreograf późniejszych edycji tego programu. Na scenie i w telewizji występuje od dziecka, swoje pierwsze kroki stawiała w Teatrze Buffo i Roma. Od 2004 roku tańczy u boku znanych artystów polskich i zagranicznych, tworzy choreografie do koncertów, teledysków, reklam, programów telewizyjnych i wielu artystycznych projektów. Była głównym choreografem trzech edycji programu TVP2 „Bitwa Na Głosy”. Prowadzi liczne warsztaty m.in. w Institute of Arts Barcelona i Danz Art Festival na Sycylii. Tworzyła choreografie dla tancerzy w Pakistanie, Wietnamie, a także szkoliła się w Los Angeles, Nowym Jorku, Londynie i Kanadzie. Uczestniczyła w projekcie choreografki Beyonce – Dana Foglia. Ilona stworzyła projekt taneczno-artystyczny dla kobiet, Womanifesto, z którym wystąpiła m.in. w Teatrze Kamienica oraz na Sycylii. Stworzyła także swój autorski program treningowy Heels Ritual łączący taniec na obcasach z jogą i podróżą w głąb siebie.
———————-
POPULUXE wideo / WOJCIECH GRUDZIŃSKI – 21:30
Fot. Jakub Wittchen
Rejestracja fragmentu pracy POPULUXE, której prezentacja odbyła się w Judson Church w Nowym Jorku w grudniu 2018 roku w ramach wizyty studyjnej w Movement Research organizowanej we współpracy z GPS/Global Practice Sharing Program, Art Stations Foundation i Instytutem Muzyki i Tańca.
Wywodzący się z połączenia słów „luksus” i „popularność”, termin „populuxe” określa estetykę konsumpcyjną i kulturową, która pojawiła się w latach 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Populuxe manifestuje się w liniach, formach, fakturach i kolorach, aby dać nam piękno, urok i elegancję w zakresie wygody i komfortu. Populuxe oscyluje między prywatnym a społecznym, między architekturą Googie a historyczną figurą Siergieja Diagilewa, między nierównym podziałem dóbr a ekologią. Celem tego zróżnicowania jest jednak stworzenie syntetycznej formy choreograficznej, opartej na idei ruchu luksusowego. Populuxe funkcjonuje w duchu maksymalnie wulgarnej radości z komfortowego życia w luksusie.
choreografia i wykonanie: Wojciech Grudziński
muzyka: Wojtek Blecharz
opieka artystyczna: Peter Pleyer
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk w ramach Solo Projekt
premiera: 12 maja 2018 roku, Studio Słodownia +3, Stary Browar, Poznań
Solo powstało w ramach „SOLO PROJEKT PLUS 2018” – programu rezydencyjnego Art Stations Foundation. Spektakl został zakwalifikowany do pokazu na Polskiej Platformy Tańca 2019 w Gdańsku.
WOJCIECH GRUDZIŃSKI
(ur. 1991) – tancerz i choreograf. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. R. Turczynowicza w Warszawie oraz wydziału tańca współczesnego CODARTS – Rotterdam Dance Academy w Holandii. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz holenderskich programów: Schuurman Schimmel-van Outeren Stichting i Stichting Bekker-la Bastide-Fonds. Swoje prace pokazywał m.in. podczas Polskiej Platformy Tańca 2019 i w Judson Church w Nowym Jorku.
———————-
EXIT WIDEO/ PAULINA ŚWIĘCAŃSKA / MAREK KLAJDA – 21:30
Fot. Marta Ankiersztejn
Fragment spektaklu „EXIT” zarejestrowany na wideo – koprodukcja Fundacji Artystycznej PERFORM i Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.
EXIT to wyjście, odejście, zmiana. Nie jest ważne, dokąd te drzwi prowadzą. Ważne, że trzeba przez nie przejść. Patrzenie ku nowemu z powolnym pozostawianiem starego za sobą. Co zostaje za nami? „Przekleństwa niewinności”, „Wichrowe wzgórza” i „Spragnieni miłości”. Czasami to wyjście jest bolesne, traumatyczne i smutne, a czasami kojące i uwalniające. Każdy z twórców spektaklu zaznaczył w nim swoją osobistą historię końca. Teraz czas na widza. Czy także przeżywa taki czas? A może znajdzie w sobie odwagę aby ten czas rozpocząć. A może już jest to za nim… Wychodzenie, kończenie, EXIT.
Koncepcja, choreografia i wykonanie: Paulina Święcańska i Marek Klajda
Grafika i wideo: Piotr Janowczyk
Światło: Romuald Woźniak
Kostiumy: Katarzyna Silewicz
PAULINA ŚWIĘCAŃSKA
Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia na wydziale rytmiki, Uniwersytetu Zielonogórskiego, studiów I stopnia, na kierunku Animacja Kultury i Sportu. Pedagog, Instruktor Tańca Współczesnego uznany przez Narodowe Centrum Kultury. Absolwentka Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie, studia II stopnia, na kierunku kulturoznawstwo oraz kinetografii R. Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Menadżer Kultury oraz Uniwersytetu Łódzkiego – Produkcja Teatralna. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Muzyki i Tańca, a także Fundacji Art Station Foundation Stary Browar Nowy Taniec. Autorka tekstów i referentka międzynarodowych publikacji naukowych na temat tańca w Pradze Czeskiej, Bilbao i Lisbonie. Obecnie współtworzy Fundację Artystyczną PERFORM www.perform.org.pl, poprzez którą realizuje projekty artystyczne, społeczne i edukacyjne pracując z artystami różnych kierunków i profesji.
Wydarzenie na FB: https://www.facebook.com/events/787676895024939/