3/09/2020 ABSOLUTELY FABULOUS DANCERS / HOTELOKO movement makers / FESTIWAL KALEJDOSKOP / BIAŁYSTOK

“ABSOLUTELY FABULOUS Dancers”

HOTELOKO movement makers

3.09.2020 

Festiwal Kalejdoskop / Białystok

Koncepcja i choreografia: Magdalena Przybysz

Reżyseria: Agata Życzkowska

Dramaturgia i teksty: Magdalena Przybysz /Agata Życzkowska

Wykonanie: Magdalena Przybysz / Mirek Woźniak / Agata Życzkowska

Kostiumy: Anna Ciupryk

Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Fot. Karolina Jóźwiak

Spektakl powstał dzięki współfinansowaniu m.st. Warszawa

Premiera: 30.06.2017 / Prom Kultury Saska Kępa / Warszawa

Re-work: 5.09.2019 / Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Premiera światowa: 9.09.2019 / Montreal / Kanada

Czas: 40 min

Spektakl powstał dzięki współfinansowaniu m.st. Warszawa

Partner:

„Pod niebem gwiazd, pod niebem gwiazd biegniemy, Bóg drogę zna,

Pod niebem gwiazd, pod niebem gwiazd biegniemy, a każdy sam.”

/fragment piosenki w wykonaniu Zdzisławy Sośnickiej/

„Możecie być towarzysze przekonani, że my, tak samo jak i wy jesteśmy ulepieni z tej samej gliny i nie mamy innego celu, jak ten, który żeśmy zdeklarowali i to jest podstawowy program naszego działania. Jeśli nam pomożecie, to sądzę, że ten cel uda nam się wspólnie osiągnąć. Jak, pomożecie? No!” – /przemówienie Edwarda Gierka, I sekretarza KC PZPR/

„See me beautifull

Look for the best in me

For who i really am

And who i want to be

It make take some time

It can take some time

But see me beautifull”

/piosenka Marshalla Rosenberga/

Spektakl „Absolutely Fabulous Dancers” został zaproszony na Festiwal Kalejdoskop w Białymstoku, gdzie zostanie zaprezentowany 3 września 2020 r.

 

Aktorka, tancerz i choreografka wspólnie przyglądają się swoim korzeniom i historii, podejmują temat edukacji, ekologii i tożsamości, zastanawiają się, co dodaje im skrzydeł, a co je podcina. To wszystko w rytmach muzyki lat 80., folku i muzyki klasycznej. Trio Absolutely Fabulous Dancers odpowiedzi i inspiracji szuka w przeszłości, historii Polski, w ruchu codziennym, pamięci ciała i narzędziach performatywnych. W ten sposób artyści z HOTELOKO movement makers budują swój niepowtarzalny i absurdalny styl taneczny.

Podczas procesu towarzyszyły im pytania: Co nas ukształtowało? Dokąd zmierzamy? Czy ktoś wie, jak wyglądałoby nasze życie, gdyby nie narzucona nam z góry edukacja, przez którą musieliśmy przebrnąć? Czy, aby iść dalej, musimy się obudzić i oduczyć wszystkiego, czego najpierw musieliśmy się nauczyć? Czy można na nowo odnaleźć spokój, mimo historii zataczającej kolejne to samo koło?

Recenzja spektaklu 

———————-

HOTELOKO movement makers

Kolektyw HOTELOKO movement makers wyłonił się w 2016 r. z powstałego w 2011 r. Teatru HOTELOKO, którego założycielką jest aktorka, reżyserka i producentka Agata Życzkowska. Artystka porusza się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego. Podejmuje współpracę z choreografami i choreografkami: Mirek Woźniak, Magdalena Przybysz, Wojciech Grudziński, tworząc projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne. Tematy takie jak wspólnota, wolność, miasto, tolerancja, ekologia, równouprawnienie, edukacja są najbliższe twórczyni. Współpracuje także z innymi artystami: Joanna Chitruszko, Katarzyna Kafel, Aleksandr Prowaliński, Ewelina Sobieraj, Dawid Żakowski.

Dlaczego HOTELOKO? Ponieważ kolektyw z założenia nie ma swojej stałej siedziby i jest otwarty na ciągłe przemieszczanie się (HOTEL), stawia na szaleństwo (hiszp. LOCO-czytaj LOKO-szalony), zwraca uwagę na zapisane w oku doświadczenie (OKO).

Dlaczego movement makers? Ponieważ głównym narzędziem opowiadania jest ruch (choć zespół śmiało wplata w swoje performansy również muzykę i słowa.)

Kolektyw zrealizował następujące spektakle: ”frau/mujer/femme”, „#moiprzyjacieletancza”, „Absolutely Fabulous Dancers”, „Darklena”, „Insta Show”, „frau blush” i „Axiom of Choice”. Wspólnie wypracowali oni swój własny język, nieco freakowy styl taneczny stawiający na różnorodność wynikającą z odmiennych korzeni performerów i performerek.

U aktorki Agaty Życzkowskiej królują cekiny, które pojawiają się w każdym jej spektaklu. Lśnienie jest zamierzonym obrazem, a definiuje je zdanie: „Mieszkam w cekinowej kuli”. Artystka pracuje głównie na wątkach tożsamościowych z wykorzystaniem ruchu codziennego, metod interaktywnych, pracy na zespół, emocji i refleksji oraz multimedialności.

Magdalena Przybysz praktykuje metody somatyczne, zwłaszcza Body Mind Centering, ruchem autentycznym, a także tworzy ruch sceniczny do spektakli teatralnych (m.in.: „Solaris. Wspomnienie z przyszłości”, reż.Klaudia Hartung-Wójciak, „Żyd z Wesela. Wycieczka krajoznawcza”, reż. Klaudia Hartung-Wójciak, „Wolę się ścigać niż zakochiwać”, reż. Iga Gańczarczyk, #dziady, reż. Michał Kmiecik).

Mirek Woźniak sam definiuje się jako artysta działający na pograniczu różnych dziedzin sztuki. Tworzy kreacje scenicznie na styku tańca, śpiewu i aktorstwa. W pracy z kolektywem HOTELOKO opiera się o techniki improwizacji flying low, animal movement, contact improvisation, ale również bazuje na swojej autorskiej metodzie permanentnego przepływu, którą nazywa „liquid spirit”.

Cechą charakterystyczną prac HOTELOKO movement makers jest nieprzewidywalność i angażowanie publiczności do udziału w spektaklach. W wielu scenach to właśnie publiczność performatywnie współtworzy świat wraz z artystami i artystkami. Główną ideą jest zacieranie granicy pomiędzy widzami i performerami, odwracanie ról oraz gra z oczekiwaniami. Najważniejszym kryterium jest kryterium szczerości. HOTELOKO realizuje spektakle, które dotykają rzeczywistości, dramaturgia powstaje z inspiracji dzisiejszym światem w Polsce i za granicą. Twórcy i twórczynie pracują głównie w Warszawie, ale także współpracują z zagranicznymi partnerami z Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Norwegii i Kanady.

Kolektyw otrzymał nagrodę jury „Coup de Coeur” za oryginalność spektaklu „Absolutely Fabulous Dancers” na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu (2019).

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/280625.html

https://www.facebook.com/hoteloko/