15/05/2021 INFLATNIG / KLARA SZELA / FESTIVAL INTERNAZIONALE DISSIDANZA / PALERMO

INFLATING / KLARA SZELA

Koncepcja, choreografia i wykonanie: Klara Szela

Współpraca: Agata Życzkowska / Mirek Woźniak

Projekt kostiumu: Karolina Buszczak

Wideo i foto: Adrian Bystroń / Michał Borys / Aleksandra Włodarczyk / Dawid Wiecheć

Muzyka: Colin Stetson & Sarah Neufled

Koprodukcja: Theatre Developement Foundation ‘NEW WAVE’

Premiera: 15.05.2021 / Festival Internazionale Dissidanza / Palermo

Czas trwania: 15 minut

Fot. Lorenzo Gatto

Idea performansu powstała z inspiracji wystawą głośnego artysty młodego pokolenia, Oskara Zięty, który zdobył uznanie światowej publiczności. Ekspozycja pt. „INFLATALES. Oskar Zięta’s Steel Stories” została zorganizowana w krakowskiej Galerii Architektury GAGA MOS, gdzie była prezentowana od października 2020 r. do lutego 2021 r. Przyciągające blaskiem lustrzane powierzchnie, bioniczne konstrukcje i organiczne struktury to cechy charakterystyczne dla twórczości Oskara Zięty. Artystyczne obiekty i rzeźby, inspirowane kształtami zaczerpniętymi z natury, dzięki zastosowaniu parametrycznych metod projektowania, otrzymują materialną formę w procesie „kontrolowanej” utraty kontroli. Na podstawie procesu kształtowania stali za pomocą sprężonego powietrza (FiDU) powstała praca „INFLATING”, bezpośrednio odnosząca się do wspomnianej technologii, a pośrednio do próby poznania samego twórcy poprzez obcowanie z jego dziełami. Dzięki technologii FiDU zimna stal zyskuje oryginalny wygląd i niezwykłą wytrzymałość. Tak samo ciało, które samo w sobie nie ma wyrazu, dzięki „napompowaniu” ruchem staje się wyjątkowe. Jeden z obiektów Oskara Zięty o nazwie „Tafla mirrors” pozwala rzeczywistym obiektom wydłużać się i wyginać, dzięki czemu poprzez odbicia można uzyskać efekt optycznego powiększenia oraz zniekształcenia ruchu.

Nazwa performansu nawiązuje do nazwy wystawy, ze względu na fakt, że pomysł zrodził się w trakcie wernisażu w Galerii Architektury GAGA. Jedną z głównych idei pracy Klary Szeli jest próba zrozumienia zamysłu twórcy. Oskar Zięta zaznacza, że ostateczna forma podąża za procesem produkcyjnym. Performans „INFLATING” także w swojej formie i konstrukcji podąża za procesem. Proces ten polega na odwzorowaniu kształtu rzeźby, wewnętrznego przepływu energii obiektu (wytwarzanej podczas pompowania), na którym skupiona zostaje uwaga, głównie za pomocą zmysłu wzroku oraz indywidualnych przeżyć związanych z patrzeniem. Projekt jest próbą odpowiedzi na pytanie „czy poprzez kontakt z dziełem można zbliżyć się do samego jego twórcy?”

Znalezienie odpowiedzi na to pytanie oparte zostało na samym pojęciu procesu.