International Movement Festival U:NEW
11.12.2021 / 19:00 / Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1
Wstęp wolny na zaproszenia – liczba miejsc ogranicznona
Organizator: HOTELOKO movement makers
Współorganizator: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, ul. Podskarbińska 2 / Warszawa
Projekt współfinansuje Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Komisja Europejska w programie Erasmus+, Instytut Cervantesa w Warszawie
Partnerzy festiwalu: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Teatr BAZA, Davvi Scene for scenekunst, , Etxepare Basque Institute, Bodo 2024 European Capital of Culture, La Région Occitanie, Ville de Montauban, Tarn-et-Garronne-le département fr, Préfet de la région Occitanie
Patronat honorowy: Instytut Włoski w Warszawie
Patronat medialny: TVP Kultura, portal taniecPOLSKA.pl, miesięcznik TEATR, portal e-teatr, portal teatralny.pl, kwartalnik TANIEC, portal Teatr dla Wszystkich, portal warszawa.ngo.pl, Notes Na 6 Tygodni NN6T
Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
Partnerzy sieci DANCE HIGHWAYS:
La Galerie Chorégraphique/Carcassonne, La Fundición – Asociación Puertas Abiertas/Bilbao, L’ESPACE ASDC/Palermo, Dansearena nord/Tromsø, Theater der Klänge/Germany, Fundacja Rozwoju Teatru 'NOWA FALA
International Movement Festival U:NEW
13.12.2021 / 19:00
PROGRAM
Filmy wideo:
„Unframed” / Wojciech Mochniej, Iris Heitzinger, reż. Paweł Zawadzki / Polska – 10’’50’
„Escape Room” / Barbara Bujakowska, Karol Miękina, reż. Anna Bajjou / Polska – 16’15’’
„bobleplastbarna” / Silje Solheim Johnsen / Norwegia – 12’47’’
Spektakl: „Urban Fallow-Barbecho Urbano” / cia. Natxo Montero_danza / Hiszpania-Kraj Basków / 40 min.
——
„Unframed” / Wojciech Mochniej, Iris Heitzinger, reż. Paweł Zawadzki / Polska – 10’’50’
Taniec współczesny, popcorn, topielec, kobieta, benzyna i ogień. UNFRAMED to film oparty na spektaklu tanecznym FRAMED/ UJĘ(CI) w choreografii Wojciecha Mochnieja, przedstawiający szerokie spektrum emocji obecnych w burzliwym związku. Poznajemy parę od pierwszego papierosa, poprzez zauroczenie, pożądanie, poczucie wolności, trud rozstania i próbę wzajemnego wsparcia w powrocie do normalności. UNFRAMED to kilka kadrów wyjętych z rzeczywistości, w których słowa trafiają na trzeci plan, dialog toczy się ciałem, a silne emocje mogą przybrać zarówno brutalną, jak i estetyczną formę.
Film w reżyserii Pawła Zawadzkiego
Producent: Aleksandra Machnik
Produkcja: M7 Production
Producent wykonawczy: Krzysztof Sołek
Koprodukcja: Film Poland we współpracy z W&M Dance Projects
Występują: Wojtek Mochniej & Iris Heitzinger
Choreografia: Wojciech Mochniej
DOP: Michał Sosna
Montaż: Katarzyna Leśniak
Korekcja barwna i postprodukcja: Marcin Sokołowski
Muzyka: Wojciech Frycz
Film dofinansowany przez Miasto Kraków
——–
„Escape Room” / Anna Bajjou / Barbara Bujakowska / Karol Miękina
„Escape Room” to adaptacja utworu choreograficznego w oryginale prezentowanego na scenie pt. „Śniło mi się, że po nas został pusty pokój” w choreografii i wykonaniu Barbary Bujakowskiej i Pauliny Wysockiej. Transformacja pracy w ruchomy obraz w aktualnej sytuacji politycznej i społecznej oraz wybór interpretacji roli Pauliny przez Karola Miękinę otworzyły nowe znaczenia i możliwości interpretacyjne.
Projekt stanowi dadaistyczno-surrealistyczny obraz spotkania z Innym (Kapuściński, Levinas). Termin „Inny” można rozumieć na wiele sposobów oraz używać w różnych znaczeniach i kontekstach, na przykład dla rozróżnienia płci, orientacji seksualnej, narodowości, wyznania czy nawet różnicy wieku (różnica pokoleń). Każde spotkanie z „Innym” jest zagadką, niewiadomą, tajemnicą, co może powodować lęk i chęć ucieczki, pogardę ,a nawet nienawiść. Pojawia się złudzenie przestrzeni – przekonanie, że to co odległe jest inne , a im bardziej odległe – tym jeszcze bardziej inne. Ksenofobia według Herodota to choroba wystraszonych, cierpiących na kompleks niższości, przerażonych, że będą musieli przeglądnąć się w zwierciadle kultury „Innych”. Podbić, skolonizować, opanować, uzależnić- to odruch wobec „Innych” nieustannie powtarzający się w całej historii świata. Na samą ideę równości z „Innym”, umysł ludzki wpada bardzo późno, wiele tysięcy lat po tym, kiedy człowiek zaczął zostawiać ślady swojej obecności na ziemi. W obecnych czasach przybywa osób, mających problemy w zdefiniowaniu własnej tożsamości, w określeniu swojej społecznej czy kulturowej przynależności. Pojawiają się głosy nacjonalistów, rasistów, homofobów, którzy każą w „Innym” widzieć zagrożenie , wroga, przyczynę swoich męczących lęków i frustracji.
Zarówno w tym jak i innych swoich projektach, Bujakowska postanawia poruszać społeczno- psychologiczne tematy w lekki i przystępny dla widza sposób.
Produkcja: Tuned Pictures dla MAD catalog
Koncept: Barbara Bujakowska
Reżyseria: Anna Bajjou
Choreografia: Barbara Bujakowska, Paulina Wysocka
Performens: Basia Bujakowska, Karol Miękina
Muzyka: Piotr Bolanowski
Reżyseria zdjęć i montaż: Hicham Bajjou
Studio: Bad Idea Studio
Czas: 16’15’’
Projekt powstał w ramach programu stypendialnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – „Kultura w sieci”.
Projekt powstał w ramach programu stypendialnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – „Kultura w sieci”.
Fot. Marta Ankiersztejn
ANNA BAJJOU
Architekt i artystka wizualna specjalizująca się w screendance, urodzona w Polsce. Choreografię dla kamery studiowała w the Place London Contemporary Dance School. Jako tancerka współpracowała z Janiną Rajakangas i była współzałożycielką zespołu tańca współczesnego Hoplaaa, z którym tworzyła różne projekty od krótkich prac wideo po spektakle multimedialne. Mieszkając w Maroku brała udział w projektach audiowizualnych kolektywu artystów skupionych wokół Starych Rzeźni w Casablance oraz Cinemaat Prod Aliego Essafiego. Jej filmy, zwłaszcza „Bumelant” i „Soliści”, pokazywane były na wielu międzynarodowych festiwalach screendance i video art. Dzięki wsparciu stypendium MKiDN „Kultura w sieci” stworzyła galerię internetową madcatalog.com oraz serię eksperymentalnych projektów wideo opartych na ruchu.
BARBARA BUJAKOWSKA
Tancerka, performerka, twórczyni niezależna, nauczycielka tańca; absolwentka Institut for Dance Art / Anton Bruckner Universitat (Linz) oraz P.F.P w Salzburg Experimental Academy of Dance(SEAD).
Laureatka Pierwszej Nagrody w konkursie TVP2 „Dolina Kreatywna” za spektakl solowy „Swan….like”. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Arts Station Foundation (Solo Projekt, Alternatywna Akademia Tańca). Od wielu lat prowadzi zajęcia taneczne, współpracuje z innymi artystami oraz tworzy własne prace z pogranicza teatru, performance-u i nowych mediów.
Jej artystyczna twórczość już dwukrotnie została wyróżniona na Polskiej Platformie Tańca, a spektakle zapraszane są na festiwale zarówno w kraju jak i za granicą. W ubiegłym roku spektakl „Jestem miłością I” stworzony z dramaturżką Darią Kubisiak otrzymał „Wyróżnienie za poszukiwania twórcze” na ogólnopolskim konkursie teatrów niezależnych „OFTEN” oraz przeszedł do finału konkursu „The best OFF”. Obecnie Barbara Bujakowska jest uważana przez krytyków za jedną z najzdolniejszych artystek w środowisku.
fot. Katarzyna Machniewicz
KAROL MIĘKINA
Aktor, tancerz, choreograf. Studiował w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Były tancerz Polskiego Teatru Tańca – baletu poznańskiego oraz Bałtyckiego Teatru Tańca – Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Obecnie współpracuje z Teatrem Nowym oraz z Teatrem Bagatela w Krakowie. Występował na wielu festiwalach teatralnych i tanecznych w Polsce i za granicą m.in. w Niemczech, Rosji, Brazylii, Norwegii, Serbii, Czechach i na Białorusi. Grał i tańczył w spektaklach tworzonych przez takich artystów jak: Ohad Naharin, Ewa Wycichowska, Jacek Łumiński, Jo Strřmgren, Jan Peszek, Caroline Finn, Adolf Weltschek, Joseph Alter, Izadora Weiss, Cezary Tomaszewski, Janusz Skubaczkowski, Eryk Makohon, Maciej Kuźmiński, Antony McDonald, Ole Martin Meland, Barbara Bujakowska, Kaya Kołodziejczyk, Piotr Sieklucki, Wojciech Terechowicz, Aleksander Kopański, Wojciech Kościelniak, Michał Kotański, Paulina Wycichowska, Anna Rokita, Piotr Skalski oraz Włodzimierz Nurkowski. W karierze choreograficznej wyróżnić można jego dwa autorskie spektakle: „Public space” oraz „Homo religiosus”, które prezentowane były na wielu festiwalach teatralnych i tanecznych w Polsce. W 2014 roku został laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.
——–
„bobleplastbarna” / Silje Solheim Johnsen / Norwegia – 12’47’’
DZIECI Z FOLII BĄBELKOWEJ
Poznajemy trzy pary, składające się z jednego rodzica i jednego dziecka, w ich domach.
Film oparty jest na spektaklu tanecznym o tej samej nazwie, w którym spotykamy się z trzema parami na scenie. Projekt portretuje relację między rodzicem a dzieckiem, a w filmie w pewien sposób zbliżamy się do tancerzy jeszcze bardziej niż z naszych miejsc, oglądając spektakl na scenie. W projekcie żongluje się rolami rodzica, dziecka, kolegi i artysty. Poprzez taneczne negocjacje, fechtunek, kruchość i miłość jest widoczna.
Choreograf: Silje Solheim Johnsen
Tancerki: Anethe Alfsvåg, Ella Maren Alfsvåg Jørgensen, Kristina Junttila, Vilja Junttila, Miriam Riise Bait, Iris Maria Bait
Muzyka: Aleksander Aarøen Pedersen
Scenografia i kostiumy: Mari Lotherington
Operator kamery: Carl Christian Lein Strørmer
Koprodukcja: Arctic Arts Festival. Wspierany przez gminę Tromsø i Rådstua Teaterhus.
Wspierany przez VÅRSCENEFES, FORUM FOR NORDNORSKE DANSEKUNSTNERE
Silje Solheim Johnsen jest norweską choreografką. Obecnie pracuje głównie z ludźmi w bliskich związkach jako performerami. Lein Størmer jest wielokrotnie nagradzanym reżyserem, kompozytorem i muzykiem z Tromsø. Solheim Johnsen i Lein Størmer współpracowali również przy tworzeniu innych materiałów filmowych do pracy S. Johnsens: https://vimeo.com/453552648 i https://vimeo.com/619926223
https://www.siljesolheimjohnsen.no/
——–
Spektakl: „Urban Fallow-Barbecho Urbano” / cia. Natxo Montero_danza / Hiszpania-Kraj Basków / 40 min.
Barbechar. (de barbecho).Fallow v. t.. (od fallow, n.)
- tr. Orka lub uprawa ziemi przygotowująca ją do zasiewu.
- tr. Orać, bronować i rozbijać, jak ziemię, bez siewu, w celu uczynienia jej dojrzałą.
Stan odłogu pozwala nam zostawić za sobą pośpiech i obowiązki… Daje nam przyjemność poprzez samo bycie, oczekiwanie na coś, co się wydarzy lub nie wydarzy. Odłóg oznacza odpoczynek, potrzebę zmiany, wytchnienie, które poprzez odnowę pomaga nam stawić czoła codziennym zmaganiom.
Odpoczynek jest grą, a grać to znaczy leżeć odłogiem na duszy.
Kierownictwo artystyczne: Natxo Montero
Asystent reżysera: Pako Revueltas
Kreacja i wykonanie: Laia Vicens Cabrera (Eneko Galdos Etxaniz), Natxo Montero
Projekt oświetlenia i zdjęcia: Gabo Punzo
Kostiumy i scenografia: Natxo Montero
Specjalne podziękowania dla: AZALA kreazio espazioa, trangantDansa, L´animal a l’esquena, LA FUNDICIÓN Aretoa, Teatro Arriaga, Eneko, Fran, Nuria, Juanito y Lula, Alex, Neus, Eduard, Maria I., Luque Tagua, Olatz, Rubén.
Spektakl dotowany przez Departament Kultury Rządu Baskijskiego i program rezydencji w Teatrze La FUNDICIÓN.
Fot. Gabo Punzo
NATXO MONTEREO MATIA
Z wykształcenia elektryk, ale dość młodo wkroczył w świat profesjonalnego tańca, zaczynając jako baskijski tancerz ludowy, a następnie rozwijając się w kierunku tańca współczesnego i performance. Studiował w Brukseli, Lizbonie, Barcelonie. Jako performer współpracował z kilkoma zespołami: Organik, Steak Tartar, Pisando Ovos, Sofie Saller, Félix Ruckert Company, Cia Francoise Murcia, Cie Rialto Fabrik Nomade, Centro Coreográfico Galego, Colectivo RUeMANIAK i Cia Licenciada Sotelo. W 2008 roku stworzył własny zespół taneczny „Natxo Montero _danza” i zrealizował dwie prace, „CUADRA-T” i „Carni di prima qualità”, które zyskały wielkie międzynarodowe uznanie i otrzymały kilka nagród.
ENEKO GALDOS ETXANIZ
Studiuje systemy elektroniczne. Od najmłodszych lat zajmował się tańcem, najpierw tradycyjnym tańcem baskijskim, a później tańcem współczesnym. Dziś jest bardzo zainteresowany kontynuacją badań w ruchu. Jest profesjonalnym tancerzem baskijskiego folkloru. Obecnie pracuje jako nauczyciel tańca w Szkole Muzycznej w Bergara oraz jako tancerz w różnych zespołach. Jest jednym z założycieli Kimua Dantza Kolektiboa. Przez kilka lat był dyrektorem Zespołu Folklorystycznego IRRINTZI, współpracował jako asystent choreograficzny z Zespołem Folklorystycznym OIN ARIN z LAZKAO. Obecnie jest tancerzem w różnych zespołach Aukeran, Natxo Montero_danza, Ertzak i Kimua Dantza Kolektiboa.